Blir nektet behandling

Hei.
Jeg har en sønn som har blitt 30 år. Han har hatt en rusproblem siden han var 16-17 år. Det begynte med piller og hasj fram til han var ca. 27 år. Han ble da lagt inn til avrusing og behandling for 2 år siden , behandlingen varte ca. 1 år. Han ble helt rusfri og fikk jobb, dette varte dessverre kun et halvt år før han sprakk. Til stor skuffelse for oss som er rundt ham. Nå bruker han Heroin, dette har han tatt i ca. et halvt år. Han søker nå hjelp igjen, men får da avslag, noe jeg kan for så vidt ha en forståelse for, men.. han ønsker å få hjelp til å slutte.
Spørsmål 1: Under hvilket lovhjemmel bruker kommunens rusomsorg når man avslår en søknad om avrusing og behandling ?
Spørsmål 2: Har brukeren noen ankemuligheter ?
Spørsmål 3: Finnes det noen alternativer, når man ikke kan bruke kommunens rusomsorg-tjenester ?

Mann, 55 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ut fra det du forteller i ditt innlegg, virker det merkelig at din sønn ikke får tilbud om hjelp. Vi vet ikke hvem dere har snakket med, men i svaret under vil vi gi deg en del forskjellige kanaler dere kan gå gjennom. I noen tilfeller er det (fast)lege som er «problemet», og i et slikt tilfelle kan man bytte fastlege. Her kan du/dere bytte fastlege. Når det gjelder spørsmål om rettigheter o.l. – som ikke er besvart nedenfor – anbefaler vi dere også Pasientrådgivertelefonen til Fritt Sykehusvalg (80041004, alle hverdager kl. 08.00 til 15.00.). Dere finner også en oversikt over behandlingssteder på nettsidene til Fritt Sykehusvalg.
Så over til dine mer spesifikke spørsmål.
1) Når det gjelder selve behandlingen av rusavhengighet, er det spesialisthelsetjenesten som har ansvar for dette, og ikke kommunen (kommunens oppgaver på rusfeltet er spesifisert lengre ned i dette svaret). Med rusreformen ble ansvaret for tiltak for personer med rusproblemer overført til staten ved de regionale helseforetakene. Spesialisthelsetjenestens tilbud omfatter avrusing, akutt behandling, utredning og spesialisert behandling (poliklinisk eller institusjon), institusjonsplasser der rusavhengige kan holdes tilbake uten eget samtykke (tvang) og legemiddelassistert rehabilitering.
En pasient som henvises til spesialisthelsetjenesten, har rett til å få sin helsetilstand vurdert innen 30 virkedager fra henvisningen er mottatt.  Slik sett er det ingen automatikk i at man har rett på rusbehandling, men man har rett på å få vurdert behov for behandling. Det skal vurderes om det er nødvendig med helsehjelp, og gis informasjon om når behandlingen forventes å begynne. Om det er snakk om nødvendig øyeblikkelig hjelp, for eksempel ved kraftige abstinenser eller overdose, har alle rett på behandling på legevakt eller sykehus. En person som får rusbehandling har de samme pasientrettighetene som andre pasienter i spesialisthelsetjenesten. Det er enkelte vilkår en søknad vurderes ut i fra. Disse vilkårene er
Kommunens oppgaver på rusfeltet  omfatter rådgivning og veiledning, støtteopplegg, bolig og evt. oppfølging i bolig, oppsøkende arbeid, tiltak for sosial- og arbeidsrettet rehabilitering, arbeid med Individuell plan og oppfølging før, under og etter opphold i spesialisthelsetjenesten eller fengsel, samt oppfølging av mennesker i legemiddelassistert rehabilitering (LAR).  Sosialtjenesten har også ansvar for å initiere tilbakehold i institusjon uten eget samtykke (tvang). Organiseringen av rusarbeidet varierer fra kommune til kommune. Oppgavene kan være lagt til ulike enheter, som det lokale NAV-kontoret, sosialtjeneste utenfor NAV-kontoret, psykisk helseenhet, rustjeneste, oppsøkende- og hjemmebaserte tjenester eller aktiviseringstiltak. (Les om kommunalt rusarbeid her).
Sosialtjenestens oppfølgingsansvar opphører ikke selv om pasienten mottar behandling ved et tverrfaglig spesialisert behandlingstiltak.
Når det gjelder hva slags lovhjemmel kommunene bruker  er det folkehelseloven og  kommunal helse- og omsorgstjenesteloven som omfatter tilbud til rusbrukere. Det er NAV-kontoret som har vedtaksmyndighet og som fatter enkeltvedtak ut i fra disse lovene. Nav-kontoret har ansvaret for at saksbehandlingen er forsvarlig, og at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om saksbehandlingsreglene. Forvaltningsloven gir generelle regler om saksbehandling og enkeltindividets rettssikkerhet, og gjelder for forvaltningsorganer. I tillegg gjelder uskrevne normer for god forvaltningsskikk.  Nav-kontoret må  følge både de generelle og de særlige saksbehandlingsreglene ved tildeling av sosiale tjenester.
(Les rapport om kommunalt rusarbeid her.)
2) Om du har fått avslag på en helse- og omsorgstjeneste du har søkt på, kan du klage. Det er kun pasienten selv, pasientens foresatte eller en annen med fullmakt fra pasienten som kan klage på avslag på helsetjenester.
Enkeltvedtak som er truffet etter  kommunal helse- og omsorgstjenestelov, kan påklages til fylkesmannen.
En klage skal:
• fremsettes for Nav-kontoret
• være skriftlig
• være undertegnet av klager eller fullmektig
• nevne det vedtak det klages over
• nevne den endring som ønskes
• angi begrunnelse for eventuell oversittelse av klagefristen
Nav- kontoret har ansvaret for at reglene om klagebehandling blir fulgt og at klagene Nav-kontoret mottar får en forsvarlig behandling.
3) Du spør om det finnes noen alternativer til hjelp fra det offentlige. Om det er kommunale tiltak dere har fått avslag på, er det mulig å søke til spesialisthelsetjenesten gjennom lege eller NAV. Ellers er private tilbud et alternativ, men da dekkes ikke kostnadene av det offentlige og kan bli kostbart. Vi har ikke anledning til å anbefale deg spesifikke private foretak.