Bestevenninnen henger med feil folk

Hei! Jeg er en jente på fjorten år, og bestevenninna mi er sammen med en gutt (han er to år eldre) som røyker hasj og drikker. Hun sier hun ikke røyker, men at hun drikker. Jeg har prøvd å sagt til henne at det ikke er et bra miljø og være i men hun nekter å høre på meg og blir sint når jeg sier at kjæresten er en narkoman og at det ikke er et godt selskap. Hun har begynt å drikke alkohol allerede. Hva kan jeg gjøre for å få henne til å slutte? Skal jeg vike unna henne eller hva (?) jeg har jo prøvd. Hun er jo min aller bestevenninne, og jeg vil ikke at noe skal skje med henne. I det siste denne sommeren har vi ikke snakket sammen, jeg føler at hun ditcher meg for hasj-vennene sine. Jeg tror at det neste er at hun begynner å røyke hasj om ikke lenge.

Jente, 14 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du både er lei deg og bekymret for det som skjer med bestevenninnen din. De fleste føler seg ganske så hjelpeløse når en de bryr seg om gjør farlige, eller skadelige ting. Du skriver at du har prøvd å snakke med henne, men hun nekter å høre på deg. Hvis hun ikke vil høre på deg nytter det kanskje ikke å forsøke å snakke med henne en gang til. Hvis du mot formodning får anledning til det, kan du jo si noe om hva som bekymrer deg. Både alkohol og hasj er jo skadelige stoffer for kroppen og helsen. Fordi hun er så ung kan hun bli mere skadet enn de som er eldre enn henne. Hun kan også lettere bli avhengig av rusmidler fordi hun er så ung. Over tid kan en livsstil med bruk av rusmidler også gå utover skolearbeid, og hun risikerer og miste venner. Når og hvis du snakker med henne er det viktig å huske på at du er venn, og ikke terapeut. Hvis hun har problemer i livet som gjør at hun velger å bruke rusmidler bør hun snakke med en voksen som kan hjelpe henne. Hvis hun ikke har en nær voksen hun stoler på kan hun for eksempel snakke med helsesøster på skolen.
Du bør også tenke over hva bekymringen med venninnen din gjør med deg. Det kan være tungt å bære bekymring for en du bryr deg om alene. Har du noen du kan snakke med det om? Foreldrene dine eller en annen voksen du stoler på? Du kan også ta kontakt med helsesøster på skolen som har taushetsplikt.