Anonym hjälp

Hej! Finns det någon hjälp att få med alkoholproblem i närheten av Fredrikstad där man ej blir registrerad? Vill ej gå till läkare så att det står registrerat i journalen eftersom försäkring då kan bli dyrare?
Finns någonstans man kan få rådgivning kring sitt alkoholbruk samtidigt som man kan få vara anonym? Förrutom anonyma alkoholister. ..

Mann, 31 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Utenom AA kjenner vi dessverre ikke til tjenester som tilbyr anonym behandling for alkoholproblemer. Bergensklinikkene har et program som heter Rushjelp.no med selvhjelpsprogram for milde til moderate rusproblemer. Det er en anonym selvhjelpsguide som du finner her. Det er mulig du kan snakke med privatpraktiserende terapeut/psykolog som ikke har offentlig avtale om rusproblemet ditt uten at det kommer i din legejournal, men vi tror ikke du kan være anonym der. Du kan jo ringe terapeuten å spørre om før du eventuelt gjør en avtale.