Alkoholproblem?

Min mann drikker hvertfall en 6pk både fred og lørd (ofte mer). Han kan også ta seg 3-4 øl i en ukedag innimellom. I ferier eller andre ganger han har fri drikker han alltid. Han er hjemme, men må liksom ha alkohol. Han er far til et lite barn, og jeg føler ikke denne mengden alkoholinntak er ok med barn i hus. Jeg er alltid edru og den som passer på. Kan det virke som han har et alkoholproblem ettersom han må ha alkohol (gjerne mengder av det) hver gang han har fri. Hvordan få frem bekymringen min til han på best mulig måte? Jeg ønsker ikke han skal være alene med barnet, han har vist før at han drikker litt da også. Mvh frustrert kone.

Kvinne, 31 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Alkoholbruk er et sosialt akseptert fenomen med glidende overgang til problemer. Det er vanskelig å definere hvor grensene går mellom et høyt forbruk og risikofylt forbruk, og når det er snakk om et alkoholproblem. Grensene er uklare og det er store individuelle forskjeller.
World Health Organization (WHO) definerer risikofylt alkoholbruk som bruk av alkohol som øker risikoen for skadelige konsekvenser for brukeren selv eller andre. I Norge har vi ingen offisielle grenseverdier for risikofylt alkoholforbruk eller anbefalinger for ukentlig eller daglig alkoholforbruk og det er heller ikke internasjonal enighet. Et ukentlig alkoholforbruk over 21 alkoholenheter for menn og 14 alkoholenheter for kvinner anses som å gi forhøyet risiko for skade i Danmark. I Sverige blir risikofylt alkoholforbruk definert som å drikke mer enn 14 og 9 alkoholenheter per uke for henholdsvis menn og kvinner. I Danmark anbefales det at man ikke drikker mer enn 4 alkoholenheter ved samme anledning. I Sverige defineres all alkoholdrikking som fører til beruselse som risikofylt alkoholforbruk, det vil si 5 alkoholenheter eller mer for menn og 4 alkoholenheter eller mer for kvinner.
Som du ser er det er det ikke så lett for oss å vurdere om mannen din har et alkoholproblem. Du skriver at han må ha alkohol hver gang han er fri og at han drikker minst en sixpack på både fredag og lørdag samt tre eller fire øl på en ukedag innimellom. Dette forbruket kan muligens føre til forhøyet risiko for skade, men det er som sagt vanskelig for oss å vite.  Generelt kan man si at når en drikker på feil tid og sted, feil mengde og av feil grunn og når alkoholbruket for eksempel går utover funksjoner som skal ivaretas eller deres forhold, kan det være grunn til bekymring. Utifra din beskrivelse virker det som hans alkoholforbruk går utover forholdet deres, hans foreldreansvar og muligens barnet deres, og da tenker vi at det uansett er et problem.
Du lurer på hvordan du kan få frem din bekymring på best mulig måte. Her finner du noen generelle tips til kommunikasjon med noen som bruker alkohol.
Hvis han vil kan han (eller dere sammen) undersøke om han har grunn til å bekymre seg om sitt alkoholforbruk på rushjelp.no. Han vil da få ulike råd alt etter hvordan han scorer. Hvis han ønsker å kutte ned alkoholforbruket sitt kan han for eksempel følge et selvhjelpsprogram. Hvis han trenger hjelp kan han ta kontakt med legen sin.
Om han ikke ønsker å gjøre en endring er det ikke så mye du får gjort for å tvinge han til å søke hjelp. Da er det viktig at du setter grenser for deg selv og barna om hva dere aksepterer og ikke. Om han ikke er villig til å samarbeide på det, kan du kontakte familievernkontoret eller barnevernet for råd.
Hvis du har behov for å snakke med noen om situasjonen kan du kontakte Veiledningsenteret for pårørende på 400 31 093 for en uforpliktende samtale. Du kan også ringe oss på RUStelefonen for å diskutere situasjonen.
Vi ønsker dere lykke til!