Tanker om overdose

Hei.
Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker sånn, eller hvorfor jeg i det hele tatt skriver her nå, men de siste to dagene har jeg hatt tanker om forskjellige overdoser.
Jeg har søkt opp info om overdose på de tablettene jeg har tilgjengelig, og selv om psykisk helse i kommunen har hovedansvaret for de medisinene jeg går på til vanlig, og jeg bare får ett brett om gangen, så har jeg en del forskjellige medisiner tilgjengelig. I tillegg har jeg jo full mulighet til å få tak i paracet.
Jeg har både Sobril (15mg), Stilnoct (10mg), Cirkadin (2mg), Vival (5mg) og noen Seroquel (300mg)(som jeg går på til vanlig). En ting er om jeg tar en del paracet, har lest meg frem til hva som regnes som toksisk overdose. En annen ting er om jeg blander alt jeg har, er det dødelig da?
Jeg vet jeg har lyst til å ta en del tabletter, men jeg vet ikke om jeg vil dø…
Blir sikkert feil å spørre, men hva er best å gjøre om jeg bare vil ta en overdose slik at jeg blir dårlig. Jeg trenger en konkret pause fra hverdagen.
Jeg vet jeg ikke bør gjøre det, jeg vet jeg bør snakke med noen.
Jeg har flere jeg snakker med, men jeg tør ikke ta opp dette med noen av de.

Kvinne, 23 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Vi vil ikke gi deg en oppskrift på hvordan du skal ta medisiner slik at du blir dårlig. Både fordi vi ikke gir slik informasjon,og fordi vi ikke ønsker at du skal skade deg selv. Uansett er det vanskelig å gi en doseanbefaling som bare er giftig og ikke dødelig. Ofte er grensen mellom skadelig dose og dødelig dose veldig liten.
Som du selv sier så bør du prate med noen om dette. Å prate om vanskelige ting, slik som selvmordstanker, kan føles som en enorm lettelse. Vi lurer på om du kan snakke med legen din eller den som skriver ut medisiner til deg om dette. Eventuelt en venn, en forelder eller en annen helsearbeider. Det er viktig at du får hjelp og noen å snakke med slik at du ikke skader deg selv. Har du det veldig vanskelig, så finnes det alltid muligheter for å bli bedre og få det bra. Det finnes også sunne måter å få pause fra hverdagen på, annet enn å ta en overdose.
Du kan også ringe Mental Helse sin hjelpetelefon. Den er gratis og døgnåpen, og telefonnummeret dit er 116123