Subutex og rusvirkning

Har brukt subutex i noen år nå, og har injesert eller sniffet det.og i begynnelsen ble jeg ruset når jeg tok det, men vendte meg fort til det, og etterhvert ble jeg bare frisk og normal av å ta det. Nå har jeg gradvis brukt mindre og mindre dose, og har i noen måner nå gått på 2mg, og tatt det hver dag,under tungen. Også lurer jeg på om hvis jeg hadde tatt nå mere en dag ,for eksempel 8 mg eller mere, vil jeg da kjenne rus? Eller må jeg hs vert helt 100% uten Subutex i lengre tid for å kjenne rus på det igjen.

Kvinne, 24 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du tar 8 mg nå, vil du nok merke noe mer enn ved 2 mg, men ikke mye mer. Buprenorfin (virkestoffet) vil ikke gi deg særlig rus nå som du er fysisk avhengig av det. Du har opparbeidet en toleranse, og noe av virkningsmekanismen ved buprenorfin er at den er en partiell agonist, som ikke knytter seg like sterkt til opioidreseptorene i hjernen som f.eks. heroin og metadon (såkalte fulle agonister). Du kan lese mer om dette i vår artikkel om opioider.
Hvis du hadde sluttet helt i et års tid, ville du få den samme virkningen som først gang (mer eller mindre). Men hvis du klarer å slutte helt, er det kanskje ikke så lurt å begynne igjen?