Student

En venn av meg ble innlagt på sykehus i kveld. Folk sier han ble erklært død to ganger, men at han nå ligger i respirator. Lungene og nyrene har kollapset. Denne vennen har tidligere hatt problemer med narkotika, og jeg mistenker at han har tatt en overdose. Har dere noe formening om hva slags stoff som kan lede til flerorgansvikt og om han nå mest sannsynlig er hjernedød? Har han sjans til å overleve?
Skjønner at dette er vanskelig å svare på, men jeg prøver.. På forhånd takk.

Kvinne, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du gjerne vil ha et svar på dette. Men det vil bli feil av oss å spekulere i hva din venn har brukt, eller om han vil overleve. Når folk får overdose, er det vanligvis ikke «massiv/flerorgansvikt» eller lunger og nyrer som kollapser. Mest vanlig overdose fører til at det autonome nervesystemet svikter, og at pustesenteret i hjernen dermed stopper å virke (dempende stoffer). I noen tilfeller inntreffer f.eks. hjertestans (stimulerende stoffer). Det rusmiddelet som ødelegger organene mest, er alkohol.
Vi håper det går bra med din venn og at han kommer seg på beina igjen.