Søster med alkohol- og medikamentproblemer

Min søster er 46 år, er alkoholiker og bruker Rivotril som hun får gjennom sin fastlege. Medisinen er hun avhengig av og brukt i mange år. Fastlegen vet at hun misbruker alkohol men skriver ut denne medisinen. Bekymringsmelding har blitt sent inn til legen av meg spm er hennes søster. Hun har hatt sterke abstinenser/kramper og blitt hentet av sykebil. Hun er konstant ruset på denne coctailen av piller og alkohol. Hva gjør vi? Skal vi sende bekymringsmelding til fylkeslegen? Om hun bruker for mye piller så får hun skrevet ut nye.

Kvinne, 54 år fra Sør-Trøndelag
(Tittelen på spørsmålet er noe endret. Admin.)
RUStelefonen svarer:
Du skriver at søsteren din får tilnærmet ubegrenset med Rivotril utskrevet på resept fra sin fastlege, dette til tross for at legen er kjent med din søsters alkoholproblem. Du har meldt bekymring til legen uten at det har ført frem, og du lurer på om du skal kontakte helsetilsynet/fylkeslegen. Vi tenker at situasjonen du beskriver er bekymringsfull, og at det absolutt kan være lurt å fortsette å varsle. Men kanskje det er greit å kontakte kommuneoverlege/bydelsoverlege før dere kontakter helsetilsynet/fylkeslegen? Kommuneoverlegen vil kunne ta saken videre til fylkeslegen dersom det er behov.
Vi anbefaler dere å lese artikkelen «Rettigheter og klagemuligheter som gjelder helse- og omsorgstjenester.» Der finner dere mye informasjon om hvordan dere skal gå frem.