Sønn i slutten av 20-årene vil ikke ta imot plass for rehabilitering

Hvordan bør jeg forholde meg når min sønn( i slutten av 20-årene) ikke vil ta imot plass for rehabilitering? Siste månedene har ting ekskalert og han godtok at legen søkte ham inn på rehab. Nå har han snudd.. Han sier han har kontroll og dersom han ikke har rusen vil han begå selvmord. Injiserer amfetamin og tar ellers kokain og benzodiasepiner (blandingsrus) Han er oppsagt fra bosted og står uten økonomisk eller helsemessig hjelp nå. Psykisk ustabil med psykosesymptomer til tider/hele tiden? Jeg er så sliten selv etter år med angst for ham. Jeg sørger. Har prøvd så hardt så lenge. Han er det kjæreste jeg har . mister jeg ham mister jeg all livsgnist. Finnes det noen som kan gi meg råd og litt mer styrke?

Kvinne, 54 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er vanskelig for deg. Å se sitt barn ha det vondt og ikke være i stand til å hjelpe, er noe av det vondeste en kan oppleve. Vi håper at sønnen din finner viljen og tar i mot hjelp slik at dere begge kan få det bedre.
Det er veldig bra at du undersøker om det finnes steder der du kan få råd og styrke. Å være pårørende er en belastning, og kan gjøre enhver utslitt og psykisk nedkjørt. Derfor er det viktig at du finner noen du kan snakke med om situasjonen din, noen som kan hjelpe deg å kunne ha det best mulig. Nedenfor gir vi deg noen tips om hvor du kan få hjelp:
Helsenorges sider for pårørende.
Pio-senteret er et senter for pårørende i Oslo, men har en telefontjeneste for alle i hele landet.
Pårørendesenteret i Stavanger
NKS veiledningssenter har en avdeling i Nord-Norge. De har både en veiledningstelefon, rådgivningstjeneste og arrangerer møte og kurs.
– Fastlegen. Du kan snakke med fastlegen din om dette. Legen kan skrive en henvisning til en psykolog.