Min eldste sønn er 22 år, og har vært åpen om sitt cannabisbruk i to -tre år. Han har trolig brukt stoffet i fem til seks år. Han er veldig klar på at dette er helt ufarlig, og hører ikke på vår bønn om å slutte. Han har ikke jobb og ikke annen inntekt enn sosialhjelp.
Han er nylig blitt pappa, og sa i forkant av fødselen at han ville slutte å røyke når barnet kom til verden. Dette har ikke skjedd. Han er etter min oppfatning i ferd med å gå inn i en psykose. Han er ekstremt opptatt av alt som er alternativt, og tvinger sine nærmeste til å høre på sine utbroderinger om lyders innvirkning på menneskesinnet, og hvordan det kan forandre struktur i vannmolekyler osv osv… Han blir aggressiv om samboeren sier hun ikke er så interessert i dette. Både vi som foreldre og hans samboer er nå kommet til et punkt der vi MÅ gjøre noe. Han er ikke lydhør for at han har et problem. Det er snarer resten av verden som ikke har skjønt noe. Vi vurderer muligheten for tvangsbehandling. Hvilke muligheter finnes?

Mann, 50 år fra Hordaland
(Overskriften er tilpasset spørsmålet. Admin)
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at du opplever denne situasjonen som veldig problematisk. Du sier han er i ferd med å gå inn i en psykose. Ut fra det du skriver, kan ikke vi vurdere dette. Skal han ha en skikkelig vurdering, må det gjøres av kompetente menneske – og helst bør han være nykter. Det å være alternativ, eller være interessert i merkelige fenomener, er ikke i seg selv en psykose. Vi vil anta at det er liten mulighet for å legge han inn på tvang, i alle fall ikke på bakgrunn av rusbruken hans. Den er ikke «tung» nok. Skulle han tvangsinlegges ville det ev. være med hjemmel i lov om psykisk helsevern. Og da må han være til alvorlig fare for seg selv og/eller andre. Vi anbefaler deg i denne sammenheng å se på Helsedirektoratets sider om bruk av tvang i ulike situasjoner.
Du forteller at din sønn har fått barn. Vi vet ikke om han har foreldreansvar for barnet eller ikke. Men, umiddelbart tenker vi at det vil være mye mer sannsynlig å få hjelp gjennom barnevernet. Barnevernet er nok de som er mest nærliggende å snakke med og som lettest kan iverksette sanksjoner overfor din sønn om han ikke følger påleggene deres.