Lurer på hva som er den beste måten å trappe ned Rivotril når en har gått på den en stund? Har brukt opp mot 16 mg døgnet grunnet angst, er nede på 3 nå, men legen vil fjerne alt på 3 uker og det synes jeg er fort!!

Kvinne, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår at dette høres raskt ut, og det viktigste er jo at du er komfortabel med hastigheten på nedtrappingen. Det er viktig for at du skal lykkes i å slutte. Det er også slik at det er lurt å trappe litt raskere ned i starten, og ta det roligere mot slutten. Dette fordi det ofte er mot slutten av seponeringen at abstinensene blir vanskeligst. Legemiddelverket skriver at «Du bør i gjennomsnitt trappe ned med cirka 10 prosent av den opprinnelige dosen hver uke. Det er best å trappe ned litt raskere de første ukene og heller ta det litt mer langsomt mot slutten.» Kanskje du kan vise til dette når du snakker med legen din neste gang. Om du er uenig i hva h*n mener, bør dere kunne diskutere dere frem til en plan som passer deg. Du kan lese mer om benzodiazepiner og nedtrapping her.
Generelt kan vi si at jo raskere du trapper ned, jo raskere blir du ferdig. Men hvis du bruker mer tid, blir du mindre abstinent. Når du kommer mot slutten av nedtrappingen, kan du ev. vurdere å snakke med legen din om å ta det på en avvenningsklinikk.