Pårørende – hjelp i kommunen?

Hei!
Jeg har en bror som har slitt med rus siden han var 12 år, han er nå 31 år. Er det noen sted i kommunen jeg kan henvende meg for å rådføre meg om hvordan hjelpe han best mulig? Synes det er vanskelig å finne en balanse mellom å være totalt med- avhengig og gi han helt opp.

Kvinne, 29 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
NKS Veiledningssenter er et gratis lavterskertilbud for pårørende av rusmiddelavhengige  som kan være et greit sted å henvende seg. De tilbyr blant annet:
• individuelle samtaler enten per telefon eller ved senteret
• par/familiesamtaler
• samtalegrupper
• kurs for pårørende
• undervisning og foredrag
Du kan også ringe oss på 08588 alle dager mellom kl. 11.00 og 19.00 (tirsdag og onsdag 10.00 til 19.00) eller chatte med oss på hverdager mellom kl. 11.00 og 17.00 (tirsdag og onsdag 10.00 til 17.00) for å snakke mer om situasjonen.
• individuelle samtaler, enten per telefon eller ved senteret
• par/familiesamtaler
• samtalegrupper
• kurs for pårørende
• undervisning og foredrag.
– See more at: https://veiledningssenter.no/kontakt/ost-norge#sthash.3OaLTeBx.dpuf
Vi tilbyr veiledning og informasjon til pårørende i alle aldersgrupper gjennom:
• par/familiesamtaler
• samtalegrupper
• kurs for pårørende
• undervisning og foredrag.
• par/familiesamtaler
• samtalegrupper
• kurs for pårørende
• undervisning og foredrag.
• par/familiesamtaler
• samtalegrupper
• kurs for pårørende
• undervisning og foredrag.
NKS Veiledningssenter et gratis lavterskeltilbud for pårørende av rusmiddelavhengige. – See more at: https://veiledningssenter.no/omoss#sthash.BTmTvTI3.dpuf