Paracet og alkohol

Hei, jeg klarte for 1 dag siden å ta 4 paracet på en gang når jeg var veldig full og skylte det ned med alkohol. Er nå kjempe redd for at jeg har ødelagt nyrene mine. Har ikke følt meg dårlig eller noe sånt, og nå er det ca 31 timer siden jeg tok det. Kommer det til å gå bra med meg?

Kvinne, 23 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det kommer til å gå bra med deg. 4 Paracet inneholder 2000 mg paracetamol. Toksisk (giftig/farlig) dose paracetamol er 12 000 mg for voksne. Så du er godt innenfor det som er potensielt farlig. Når det gjelder paracetamol er det først og fremst leveren din som er utsatt; derfor er det ikke anbefalt å blande med alkohol. Nyrene kan også skades, men ikke ved det inntaket du forteller om.
Hvis du – mot formodning – opplever uspesifikke symptomer og tegn som kvalme, brekninger, blekhet eller liknende, tar du kontakt med Giftinformasjonen – 22 59 13 00 – hele døgnet, og snakker med dem. Vi tror ikke det vil bli nødvendig, du hadde merket det nå hvis det var noe galt med deg.
Her finner du Giftinformasjonens sider om paracetamolforgifting.