Nobligan 50 mg

Hei. Er nettopp begynt med Nobligan etter kne-operasjon.
Dere sier at en skal kun bruke dette preparatet over en kortere periode.
Hva er en kort periode?
Ønsker ikke å bli avhengig av noe som helst.Men sammen med Paracetomol hjelper dette mye mot smerter.

Mann, 60 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Nobligan er et syntetisk opioid, og er derfor vanedannende. Kroppen blir temmelig raskt  tilvendt opioider, noe som resulterer i at man etterhvert må ha større dose for å få samme effekt («toleranse«). Hvis man plutselig bråslutter, risikerer man abstinensreaksjoner. Derfor bør slike medisiner kun brukes i kortere perioder. Med «kortere periode» mener man vanligvis 2-3 uker eller mindre. Dette kan variere, og i Felleskatalogen er det ikke spesifisert hvor lenge man bør gå på Nobligan. Vi anbefaler deg å snakke med foreskrivende lege om å spesifisere dette. Snakk også med legen om hvorvidt det vil være fornuftig med en eller annen form for nedtrapping ved avslutning av behandlingen.