Min venninne fornekter alkoholproblemer

Jeg har ei venninne som i mage år nå har drukket mer enn hva jeg anser for å være normalt. Problemer som har vært gjentakende er at hun har drukket alt for mye på fest, hun drikker ofte, og hun prioriterer å kjøpe alkohol fremfor å feks finne på noe hyggelig med barna, eller kjøpe nødvendige ting. Hun drikker på dagtid, og har ofte vært full når datteren har kommet hjem fra skolen.
Det toppet seg for noen uker siden, en lørdag vi var sammen, og hadde med barn. Jeg drakk selv alkohol denne dagen, men i moderate mengder, da jeg ikke liker at barn skal se meg påvirket. Hun begynte å bli full før middagen var på bordet, og det ble en trist kveld. Etter dette har jeg tatt over omsorgen for hennes datter, og jeg meldte i fra til barnevernet. Hun tok da umiddelbart kontakt med AA, og satt i gang tiltak for seg selv og sitt alkoholproblem. Det har bare gått 3 uker, og hun har hele tiden vært opptatt av å fortelle meg at hun ikke har et alkoholproblem. Hun mener selv at hun har full kontroll, at det har vært ganger da hun har greid å stoppe drikkingen i tide, hun mener at hun ikke må ha alkohol, og greier å følge opp jobb, og kjører ikke i påvirket tilstand. Hun mener også at hun ikke har noe på AA å gjøre, fordi de som går der har langt mer alvorlige problemer, og er noe hun betegner som sosialt søppel, mens hun selv har både jobb, bil og egen leilighet.
Hun er selvsagt svært sint på meg som har meldt i fra til barnevernet, og at det ødelegger for at hun kan jobbe med sine problemer. Det skal sies at hun er en svært oppegående person, som er meget talefør, og som er flink til å lese seg opp på ting. Noe som gjør at det er vanskelig å si noe. Mitt spørsmål til dere er, hvordan skal jeg svare henne? Jeg er ingen person som kan eller vet nok om alkoholisme til å kunne påstå at hun er det, eller at hun faktisk har et problem. Og hun bruker mot meg at hun har god støtte i fagpersoner hun kjenner, og som kan dette bedre enn meg. Selv om jeg misstenker at hun ikke forteller hele sannheten til disse. Og nå har hun startet en prosess der hun hun prøver å overbevise barnevern, meg og sin datter om at vi har overdrevet hennes problemer. Vær snill å hjelpe meg og hjelpe min venninne, og hennes datter. Slik at hun kan få den hjelpen hun trenger, og kan ble en trygg omsorgsperson for sitt eget barn.

Kvinne, 42 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det var helt riktig av deg å melde fra til barnevernstjenesten i dette tilfellet. Og vi antar at du ikke har omsorgen for hennes barn lenger, i og med at barnevernstjenesten ble varslet. Slik omsorgsovertakelse skal nemlig godkjennes av barnevernet. Barnevernstjenesten skal starte undersøkelsessak ved slike bekymringsmeldinger, og da snakke de med involverte i saken. Kanskje også med deg, skole og andre som de finner som viktige personer i datterens liv.
Du spør om hva du skal svare henne, men trenger du egentlig det? Din venninne vet nå veldig godt hva du mener om hennes alkoholbruk, og hun er i en forsvarsposisjon hvor mye står på spill for henne. Det viktigste er vel at hennes datter (gjelder jo alle barn) slipper å oppleve sine foreldre påvirket av rusmidler, enten det er alkohol eller annet.Barn reagerer fort på voksnes drikking, og er veldig sensitive på foreldres atferdsendring med alkohol innabords. Selv om hun kanskje ikke er alkoholiker i vanlig forstand, har hun åpenbart et alkoholproblem slik du beskriver det.
Du kan kanskje fortelle henne om dine egne følelser om temaet, og referere til konkrete hendelser som når hun drikker på dagtid og er påvirket når datteren kommer hjem fra skolen osv.
Og et tips til deg: Drikk ikke alkohol sammen med noen du mener har et alkoholproblem. Vi tenker at det viktigste du kan gjøre nå, er å være der for henne hvis hun trenger det, og oppfordre/invitere til rusfrie aktiviteter sammen.