MDMA – vil slutte, men det er vanskelig

Hei. Eg og noen vennar har tatt mye mdma i de siste og eg digget det. Men i natt fikk jeg en åpenbaring. Etter jeg starta å ta mdma har eg begynt å miste di andre vennen mine, er psykisk ustabil, eg glemme å snakka med foreldrene mine å eg bryr meg ikke om noe anna rundt meg. Eg har funne ut at nå er det slutt på alt, men hvordan kan eg få med vennen mine på å slutte, di sier di har litt lyst men med en gang trippen er over begynner di å planlegge neste helg å neste tripp, da er det så vanskelig å si nei.

Kvinne, 18 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er flott at du har reflektert litt rundt fordeler og ulemper ved å bruke mye MDMA. Det du beskriver at du opplever, er nok vanlige helseproblemer som følge av bruk av MDMA. MDMA øker nivået av katekolaminer (adrenalinnoradrenalin og dopamin) i hjernen. Når rusen er ute, vil nivåene falle under normalt. Dette gjør at man kan føle seg tom eller deprimert. Ved gjentatt bruk, er det fare for at disse nivåene blir vedvarende lave, noe som kan føre til depresjon og andre psykiske lidelser. Du kan lese mer om langtidseffekter av MDMA her.
Du har opplevd negative konsekvenser av ditt rusbruk, noe som har gjort det enklere for deg å ta det valget å slutte å ruse deg. Det er ikke sikkert vennene dine har dette opplevd enda, og det kan være derfor de har liten lyst til å slutte. Du kan jo tenke litt over det selv, om du hadde vært like klar på å slutte om du ikke hadde opplevd ulempene.
Du lurer på hva du kan gjøre for å få med vennene dine på å slutte. Det kan være at vennene dine selv må oppleve at bruken får konsekvenser for de før de bestemmer seg for å slutte. Men vi tenker at du bør fortelle de hvorfor du har bestemt deg for dette; at det har fått konsekvenser for deg. Gjennom å høre på dine erfaringer, kan det være at de reflekterer litt rundt de risikoene de tar ved å ruse seg. Ut over det, blir det vanskelig for deg å få med deg de på å slutte.
Du skriver at det er vanskelig å si nei når de fortsetter å ruse seg. Det er det du bør fokusere på, heller enn å få med vennene dine til å slutte å bruke MDMA. Du bør tenke gjennom hvordan du skal forholde deg til situasjoner der du blir tilbudt eller har tilgang til MDMA. Om du skal la være å henge med vennene dine når de skal ruse seg, eller om du skal øve deg på å si nei, kan ikke vi bestemme for deg. Men at du er forberedt på at en slik situasjon kan oppstå, er viktig for at du skal klare å forbli rusfri.
Lykke til!