Kombinasjon av medikamenter og alkohol

Hei. Jeg og veninnen er uenige i om 11 vallergan + 7ritalinkapsler (30mg) + 7 ritalin (20mg) og et par paracet OG feks 1 liter 60prosent utblandet sprit er livsfarlig?? Kan man dø? Er sjangsen stor for at døden vil intreffe eller vil man bare få andre livsvarige konsekvenser?…kan du fortelle litt om hva som kan skje med kroppen i en slik kombinasjon . Hilsen nysgjerrig

Kvinne, 20 år fra Nordland
(Tittelen på spørsmålet er endret. Admin)
RUStelefonen svarer:
Viser til hyggelig telefonsamtale. Spørsmålet ble diskutert der, men her er hovedinnholdet i det vi diskuterte.
Vi kan ikke gi dere et entydig svar på dette. Det som avgjør hvor farlig blandingen blir, er hvor mye alkohol dere får i dere og for det andre sårbarhet for virkestoffene i medikamentene.
Dere sier ikke noe om dere har erfaring med bruk av disse stoffene fra tidligere. Det er også slik at folk reagerer veldig forskjellig, så hvilken virkning den enkelte får. er umulig å forutsi sikkert. Dere spør om blanding av medikamenter og «1 liter 60 prosent utblandet sprit». Hva betyr egentlig det? Er det en del sprit og ni deler vann? Eller 50/50? Eller bare sprit? Uansett, vi anbefaler dere ikke å drikke sprit i det hele tatt, og de medikamentene dere nevner, er ment å bruke mot diverse lidelser/sykdommer. Man bør bruke legemidler slik legen har foreskrevet dem. Hvis dere blander sprit og legemidler, kan det gi uventede og kraftige reaksjoner. I verste fall kan dere få overdose, enten på grunn ava alkoholen eller på grunn av blandingen.