Kan jeg ta Sobril daglig livet ut?

Hei, jeg har vært så dum at jeg har eksprimentert en del med narkotika. Følgende av dette er at jeg nå sliter med panikkangst. Men jeg har fått sobril 10mg av fastlegen min og dette hjelper noe helt enormt med angsten. Når jeg går på sobril, føler jeg meg konge og har masse selvtillit. Jeg lurer på om jeg kan fortsette å gå på dette livet ut og i så fall hva kan bli konsekvensene av det?

Mann, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Slik du beskriver situasjonen din vil vi ikke tro at det å bruke Sobril på daglig basis resten av livet er noen god løsning. Det er flere årsaker til det;
– Sobril vil på sikt få svakere effekt når du bruker det jevnlig. Etterhvert vil du trenge større og større doser for å oppnå samme effekt.
– Panikkangst er en lidelse det går an å motta behandling for. Mange får god hjelp av å gå i terapi der de får hjelp til å ta kontroll over angsten. Prognosen for at slik terapi hjelper  er med andre ord ganske god og bør derfor forsøkes før, eller samtidig med, medisinering.
-Du er en ung mann, og det er et mål at du skal få behandling som gjør deg frisk. Sobril hjelper ikke mot selve angsten, den maskerer bare symptomene. Resultatet av det er at angstlidelsen din ikke blir bedre, tvert i mot kan den bli verre fordi du ikke får bearbeidet den.
-Sobril er vanedannende, og kan gi abstinenssymptomer når du skal slutte. Et av de mest vanlig abstinenssymptomene er angst og uro. Etterhvert vil du som sagt trenge stadig større doser for å oppnå samme effekt, det vil si hvis du ikke spiser stadig mer Sobril vil du kunne oppleve abstinenser som forverrer angsten din.
Vi anbefaler deg å ta en prat med lege om dette, og kanskje be om en henvisning til psykolog/psykiater.