Hvordan kan jeg «normalisere» mitt rusmønster?

Hei. jeg har lenge slitt med litt for mye fest i livet. noe som egentlig alltid er forbundet med gøy, men det siste året syns jeg det er mer stress enn det burde være. nedturen er ofte større enn selve oppturen, og jeg har en tendens til å drikke litt for mye litt for fort så ofte er festen slutt tidligere for meg enn for resten av mine venner.
Jeg har slitt med dårlig selvtillit hele livet grunnet min seksuelle legning. noe jeg har vært åpen med siden jeg var ganske ung, men også noe som syns på mitt utseende og min væremåte. jeg føler meg alltid bedre etter litt rus, men helgene har blitt mer og mer ovale. mine venner er også festglade mennesker og jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bryte mønsteret. jeg har nå ikke hatt en drink på 8 dager, noe som føles deilig men samtidig tomt.
har dere noen tips til hvordan jeg kan «normalisere» mitt rusmønster. jeg ønsker ikke å kutte helt ut, men ønsker å kunne levet livet uten en konstant trang til å få litt vin i blodet.

Mann, 32 år fra Rogaland
(Tittelen på spørsmålet er endret. Admin.)
RUStelefonen svarer:
Du forteller om mye festing i ungdomstiden, et mønster som har utviklet seg over tid. Nå er du bekymret for at det begynner å koste mer enn det smaker. Du  forteller også om din seksuelle legning (som du ikke spesifiserer), og at denne har gitt deg dårlig selvtillit, som igjen har ført til bruk av alkohol (slik vi oppfatter deg er det alkohol som er ditt foretrukne rusmiddel).
For å si noe om det siste først. Vi har ingen spesialkompetanse på seksualitet; det er rus som er fagfeltet vårt. Men vi kan jo si noe generelt om det. Det er godt dokumentert at personer med «avvikende» seksuell legning ruser seg mer enn andre. Dette har nok sammenheng med at man føler seg – og i en viss forstand «er» – annerledes enn andre. Det kan ta tid å erkjenne, og bli komfortabel med, seg selv.  For din del, vil vi anbefale deg å tenke gjennom følgende. Er din legning, og hvordan det påvirker din bruk av alkohol, noe du tenker det kan være nyttig å snakke med noen om? Eller er du nå såpass komfortabel med deg selv at det er selv alkoholen som er hovedsaken? Det blir kanskje vanskelig å skille hva som er hva, men da er det jo i alle fall lurt å snakke med noen. Hvis du har en lege som du har tillit til, kan du snakke med ham/henne om å finne et passende tilbud til deg. En annen ting det kan være lurt å tenke på, er følgende. Vi forstår veldig godt at det å føle seg annerledes kan være vanskelig, og at det ikke er så rart at man da tyr til f.eks. alkohol. Men det er viktig å forsøke å ikke ende opp med at din legning blir en «unnskyldning» for å drikke mer. Når man er eller føler seg annerledes, er det lett å fokusere på det som er annerledes. Det er helt naturlig, men du er ikke ditt «avvik.» F.eks. er rasisme et godt eksempel. En person med annen hudfarge er ikke sin hudfarge, men h*n er et menneske først og fremst.
Bruk av alkohol over tid, vil gi både fysiske og psykiske skadevirkninger. De fysiske, slik som fare for kreft og skade på indre organer, er de fleste veldig bevisste på. Men det er lett å glemme at alkohol også har en veldig sterk negativ innvirkning på det mentale. Alkohol fører veldig ofte til depresjon hos de som bruker det mye over tid. Hvis man slutter å drikke, kan den psykiske helsen bli verre i en kort periode før den blir bedre igjen.
Fysiologisk sett virker alkohol helt likt på deg som på alle andre menn (kvinner «tåler» fra naturens side mindre).  Derfor, når vi skal gi deg råd for moderasjon, vil det bli de samme rådene vi hadde gitt alle.
En begynnelse kan være å øve seg på moderasjon. Det finnes ingen trylleformularer for å begrense drikkingen, men her kommer noen råd:
1. Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det. Du sier jo at dette er vanskelig, kanskje du skal si det til noen som er der, så de kan hjelpe deg?
2. Dropp brennevin hvis du bruker det. Gå i alle fall inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du ev. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Dette pleier å være et godt råd (derfor er det med også i pkt. 1) Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke, kan du hjelpe meg med det?»
Vi håper disse rådene kan hjelpe deg noe. Hvis det viser seg at det ikke fungerer, anbefaler vi deg å kontakte oss for flere råd og tips om hvordan du kan få hjelp.