Jeg ønsker hjelp til å kutte ned forbruket – smertefritt og kontrollert

Hei, jeg er en mann på 23 med trøblete bakgrunn som har i perioder av mitt liv funnet trøst i rus. Jeg har aktivt brukt alkohol, cannabis, amfetamin(i flere varianter inkl flytende, men sluttet med det for noen år tilbake), valium (eller andre former for banzodiazepiner), kokain, extacy, concerta og mdma. Jeg ønsker hjelp til å kutte ned forbruket mitt på en mest mulig smertefri og kontrollert måte. Cannabis var noe jeg begynte jeg med for å dempe abstinensene jeg fikk fra alkohol, men har opplevd helsefordeler av det i etterkant, og fikk mer glede i en periode av mitt liv hvor jeg var svært nede, det har også hjulpet meg å trappe ned bruken min av Concerta som jeg har på resept for min ad/hd. Men jeg har også misbrukt disse til tider.
Jeg er i full jobb nå men avventer en rettsak som kan ha litt å si for min frihet fremover, og har derfor endelig innsett at jeg må ta kontroll over meg selv og eget misbruk. Men jeg ønsker ikke å gjøre det via gruppemøter, innleggelse e.l
Hvordan går jeg frem?
Takk for svar.

Mann, 23 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg, så har du i perioder misbrukt rusmidler, noe du selv ønsker å slutte med. Det er noe uklart for oss om du ønsker å slutte helt eller om du ønsker å kutte ned og fortsette å bruke rusmidler på en kontrollert måte. Om du tenker at du skal kutte ned, anbefaler vi deg å tenke godt i gjennom om dette er noe du vil klare. Om du har en fortid med mye og ukontrollert rusbruk, kan det være svært vanskelig å få et kontrollert forhold til rusmidler.
Du sier du ønsker å jobbe med dette, uten å motta hjelp. Du sier ikke så mye om hvor mye du tar av de ulike rusmidlene, så det er vanskelig for oss å si noe om hvordan du på mest mulig smertefri måte kan kutte ut. Når det er sagt, vil det alltid oppstå et visst ubehag når man slutter på et rusmiddel man er avhengig av, uansett hvor skånsomt eller «riktig» man slutter.
Om du slutter tvert eller trapper ned, er nok opp til deg selv. Noen synes det er best å trappe ned og på denne måten forberede seg litt, andre foretrekker å slutte brått og «bli ferdig med det».
Om du har vært oppe i store mengder med alkohol, kan det være at du bør trappe ned for å unngå alvorlige abstinenser. Dette gjelder også benzodiazepiner. Disse bør du trappe ned på. Du kan lese mer om nedtrapping her.
Det er enkelte ting du kan gjøre for å minske ubehaget. En viktig ting er å være forberedt. Tenk gjennom hvordan du skal forholde deg til situasjonen når du får abstinenser, sug eller blir tilbudt rusmidler. Om du har noen klare strategier planlagt på forhånd, står du bedre rustet til å avstå fra å sprekke.
Det er også viktig at du hviler nok, får mye søvn og næring. Om du er frisk nok, vil fysisk aktivitet kunne hjelpe.
Et annet tips er å ha kunnskap om hvilke abstinensreaksjoner som kommer. Dette kan forhindre at du blir redd om du får ubehagelige symptomer. Vanlige abstinenser kan være depresjonsymptomer og angst, mareritt og dårlig søvn, mageproblemer og generell sykdomsfølelse.
Det finnes mange gode nettsider for folk med milde til moderate rusproblemer. To av disse er hasjguiden og rushjelp. Vi anbefaler deg å bruke noen av disse aktivt.
Om du synes det er vanskelig eller om du ønsker å diskutere situasjonen din mer, kan du ringe oss på 08588.
Lykke til!