Datter i 20 åra som har havnet tilbake på ecstasy

Hva kan vi som foreldre gjøre når hun har havnet tilbake på dette etter 6 år uten? Har barn annenhver uke, sier hun ikke bruker det da, bare de helgene hun har barnefri.. Og bruker det sammen m alkohol.. Er skikkelig bekymret.. Hun sier hun skal gi seg, men stoler ikke på henne.. Lurer på hvem som kan bestemme at hun må ta urinprøve en periode for å bevise at hun er ren???

Kvinne, 48 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Bruk av ecstasy er ikke uten risiko, og vi skjønner at du er bekymret. Du lurer på hva dere som foreldre kan gjøre. For å kunne endre sitt ecstasybruk må din datter nok ha et ønske for en endring selv. Det er kun hun som kan bestemme seg for å gjøre det. Det dere kan gjøre som foreldre er å forsøke å snakke med henne og støtte henne og eventuelt oppfordre henne til å gjøre en endring/søke hjelp.
Utifra spørsmålet ditt virker det som dere allerede har snakket sammen om det og vi tenker at det er bra at hun er åpen om det til deg.  Vi anbefaler å prøve å opprettholde den dialogen dere har. Du kan finne noen generelle tips til kommunikasjon med noen som ruser seg nedenfor.
Du skriver at hun sier at hun skal gi seg, men at du ikke stoler på henne og du lurer på hvem som kan bestemme at hun må ta urinprøver en periode. Det avhenger hva hensikten med urinprøvene er. Hvis hensikten er at hun skal «bevise» for deg/dere at hun er rusfri, bør hun gi samtykke til det. Hvis hun er villig til å gjøre det kan det gi deg/dere en slags trygghet i en periode. Men det er nok ingen varig løsning. På sikt bør du/dere nok lære å stole på henne igjen.
Hvis du er bekymret for at hun er ruspåvirket mens hun er sammen med sine barn blir det en annen sak. I dette tilfelle må det nok en dom til som sier at hun skal ha samvær med sine barn mot at hun avlegger rene urinprøver. Hvis dette er tilfelle kan du ta kontakt med barnevernet og be om råd.
Det kan være krevende å være pårørende til noen som ruser seg. Hvis du/dere har behov for det kan dere ta kontakt med Veiledningssenter for pårørende, et lavterskeltilbud som tilbyr faglig veiledning og råd. Dera kan også ringe oss på 08588 mellom 11 og 19 (tirsdager og onsdager mellom 10 og 19) for å snakke mer om situasjonen.
Tips til kommunikasjon med noen som ruser seg:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes ecstasybruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det hun har sagt (slik du har forstått det) så hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttallelser som begynner med «jeg» heller enn uttallelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens ecstasybruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens ecstasybruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk ecstasy eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
• Ikke nekt personen grunnleggende behov som mat, klær og husly (men gi ham/henne heller ikke penger til det).