Cider – hvor mye promille kan jeg få?

Hei jeg har tenkt å smake cider idag får første gang, jeg har aldri dråkke før og jeg kommer ikke til å drikke mye i fremtiden heller, men jeg lurer på hvor beruset jeg kan bli av en cider, litt usikker på hvor mye volumprosent alkohol cideren inneholder, men jeg veier rundt 60 kilo, ca hvor mye promille får jeg av å drikke en cider, og hvor mye promille forsvinner ut av kroppen min og hvor lang tid tar de før jeg er under 0.2 i promille igjen?

Gutt, 16 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Det er sannsynligvis 4,7 % alkohol i cideren, hvis den er kjøpt i vanlig butikk. Du kan drikke en av dem uten at det er noen risiko for å bli spesielt beruset. Hvis du bare skal drikke én, og drikker den i normalt tempo, så vil du nok ikke kjenne så mye.
Hvor mye promille får jeg?
Dette kommer an på flere ting. Det viktigste er om du har spist før du drikker og hvor fort du drikker. Hvis du ikke har spist noe hele dagen, og drikker cideren på ti sekunder, vil du få mest virkning. Hvis du nettopp har spist en stor middag, og drikker cideren på en time, vil du trolig ikke merke alkoholen i det hele tatt. Du kan regne ut din promille ved å gå inn på våre sider om utregning av alkoholpromille.
Hvor mye promille forsvinner ut av kroppen min?
Det er litt uklart hva du mener her. All alkoholen som kommer over i blodet ditt, må brytes ned i leveren. Når alt er brutt ned, er det ikke mer igjen. Hvis du har helt full magesekk når du begynner å drikke, kan 10-40% av alkoholen brytes ned i magesekken, før det kommer i blodet.
Hvor lang tid tar det før jeg er under 0.2 i promille igjen?
Det kommer an på hvor høy promille du får. Som en tommelfingerregel sier vi at promillen synker med ca 0,15 i timen. Det betyr feks. at hvis du har 0,3 i promille, tar det to timer før den er på null. Får du 0,6 i promille, tar det 4 timer osv.
Her kan du se på våre sider om alkohol, hvis det er flere ting du lurer på.