Avhengig eller trenger jeg disse medisinene?

Hei, jeg lurer på om jeg er i ferd med å bli avhengig eller om jeg faktisk trenger disse medisinene. Jeg har i perioder gått på truxal og perioder godt på sobril. For noen år siden merket jeg selv at jeg var blitt avhening av sobril og greide å slutte med det.
Jeg har det man på godt norsk kan sier er ganske heftig psykisksykdom, har fått diagnosen ptsd og har seriøs sosial angst. Den er så kraftig at jeg er 100% ufør. (tørr ikke svare på tlf, lukke opp døra når det ringer på, gå i butikken osv) Jeg har prøvd meg i jobb, til å med jobb hvor jeg kan jobbe med dyr men det ender altid med selvmordforsøk fordi jeg ikke greier press. Var stadig i kontakt med legevakt og prøvde å få krishjelp fra psykriatrien her jeg bor men jeg var ikke syk nok for dem, og for syk for legevakta! Min pyskolog ville at jeg skulle begynne med cipralex da jeg var oppe i 45 mg sobril og 30 mg truxsal uten at det hjalp. Jeg starta på laveste dosen med cipralex og ble veeeldig dårlig. Kvalme, ekstra hjerteslag, og gikk opp 18 kg i vekt. Jeg orket ikke bevege meg uten at holdt på å svime av. (det varte i over 5 mnd)Etter avtale med fastlege og psykolog så reduserte jeg dosen fra 1tablett til en halv og 1halv 15 mg sobril. Jeg fungerte mye bedre, begynte å komme meg ut, fortsatt angst for mennesker. Men fungerete litt mere.
Merket etter en stund at både jeg selv og kroppen min ble lei av piller så jeg sluttet med sobrilen…med det resultat at jeg når har perioder hvor jeg ikke sover på over 30 timer og er for å si det mildt hyperaktiv og kjenner at jeg er agresiv. Det verste er at jeg får streke spontane selvmordstanker og de er så sterke at min psyklog, sier at siden jeg når har gått fra å være deprimert å ha daglige selvmordstanker (hatt de i livet mitt siden jeg var tennåring, noen få forsøk) til nå å ha handlingskraft at det faktisk er en ganske stor fare for at jeg faktisk kan ta mitt eget liv på impuls.
Han sier at jeg da skal ta dobbel dose med sobril når jeg får de spontane selvmordstankene, og sliter jeg med å sove ta aphodrom. Problemet mitt er bare det at jeg på den ene siden ikke ønsker å gå på tabletter mere, men på den andre siden når jeg sitter der med sobrilen min og sove pillene har lyst til å ta så mange at jeg kan sove leenge. (da har jeg ofte vært våken i 30-36 timer) Jeg får ikke noe rus av det, vet hva det vil si å være rusa, bomma på kombinasjonen av medisiner, sobril og en sånn hostesaft tror den er med morfin i eller noe) Jeg merker forskjellen på det når jeg ønsker å ruse meg..og man kan vel si at de får gangene jeg har prøvd å ruse meg så har jeg bare sovna.
Psykologen min sier videre at jeg kommer til å ha få de selvmords impulsene en stund frem over fordi er en del av mitt tanke mønster, (husker ikke helt hvilke ord han brukte) men jeg skjønte hva han mente.
Så er jeg avhening eller må jeg bare akseptere at jeg må gå på sobril som jeg når gikk fast på dem lå på 1/2 15mg til 1 hel. og innimellom aphodorm (ca 40 stk pr år 5 mg) eller er jeg avhengig? vet at jeg har ett symptom som gjør at det kan tyde på tegn på avheninghet og det er frykten for å gå tom. Men jeg bruker ofte mindre en det legen vil jeg skal gjøre.
Ble kanskje litt mye info men jeg ville være sikker på at dere hadde ett godt grunnlag å svare meg på.
Kvinne, 42 år fra Akershus (av hensyn til anonymitet har spørsmålet blitt redigert noe. Admin.).

RUStelefonen svarer:
Vi forstår veldig godt at din situasjon er vanskelig. Men det høres ut som du har et ganske bra støtteapparat rundt deg som du benytter deg av.
Til ditt spørsmål om avhengighet, og  du må akseptere å gå på Sobril. Det er litt vanskelig for oss å svare et entydig «ja» eller «nei» på om du er avhengig av Sobril. Slik vi ser på det, er det ikke nødvendigvis noe motsetning mellom det å være avhengig og det å få hjelp av en medisin. Det er mange mennesker som er avhengige av å bruke en eller annen form for medikamenter. Vi tenker at så lenge fordelene ved å bruke Sobril er større enn ulempene, er det å ha en lettere avhengighet ikke alltid et stort problem. Når det er snakk om medisiner, er man nødt til å vurdere gevinster opp mot bivirkninger, og se om det er hensiktsmessig å ta gjeldende medikament.  Derfor vi vil være forsiktig med å uttale oss om du bør trappe ned eller slutte. Hvis du kommer frem til at du vil slutte, bør du sette opp en plan for nedtrapping i samråd med lege og psykolog.