ADHD og sertifikat

Hei. Jeg har *ADHD* og har startet med bil sertifikat. Jeg har ikke brukt medisiner på 9 år og syntes det blir utrolig mye mas med leger osv. Siden jeg ikke har brukt medisiner på 9 år så bør det vel være mulig og bli fjernet fra systemet også for å slippe mer mas, må jeg testes for ADHD på nytt eller er det så enkelt som at fastlegen kan ordne det?

Mann, 25 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er et veldig godt spørsmål du stiller. Vi må innrømme at vi ikke hadde svaret på dette umiddelbart, så vi måtte etterforske litt. Det er fylkeslegen som sitter med informasjon om dette. Du kan selv snakke med dem, se informasjon under.
Her er svaret vi fikk fra dem:
Hvis du har ADHD er medisinene ikke det avgjørende for det du kaller » mas med leger osv». Det avgjørende er diagnosen. Hvis diagnosen din inneholder «adferdsforstyrrelser» og/eller «nedsatt impulskontroll», kan du ikke ha/ta lappen på vanlig måte, men må søke dispensasjon. Hvis du ikke har en diagnose med  «adferdsforstyrrelser» og/eller «nedsatt impulskontroll», kan du ha/ta lappen på vanlig måte. Medisineringen har som sagt ingen betydning i slike tilfeller.
Vi anbefaler deg å se på din egen diagnose. Hvis «adferdsforstyrrelser» og/eller «nedsatt impulskontroll» er en del av den, bør du snakke med legen din og vurdere om du skal utredes på nytt. Du kan selv kontakte fylkeslegen i Oslo/Akershus og spørre om dette.