Skoleoppgave – hvorfor prøver ungdom rus?

Er det noen spesiell grunn til at ungdom begynner med rus? Og hvorfor prøver mange det og fortsetter med det? Hva er hovedgrunnen til at folk velger å starte med rus ?

Jente, 17 år fra Østfold
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
RUStelefonen svarer:
Hvorfor prøver noen rusmidler?
> Det virker spennende eller morsomt.
> De er nysgjerrige på hvordan det er.
> De andre gjør det, og de ønsker å være del av et sosialt fellesskap.
> De har lyst på rusopplevelser.
> De har problemer med skole/familie og presset fra samfunnet.
> De ønsker å rømme fra virkeligheten fordi de har det så vondt inni seg, eller fordi hverdagen er så vanskelig å forholde seg til.
> Det bare skjer som del av ungdomstiden.
Noen fortsetter å ruse seg fordi:
> De liker rusen
> Livet er kjedelig uten rus
> De har blitt vant til å være ruset og synes livet er komplisert og vanskelig å takle uten bruk av rusmidler
> De føler press fra venner
> Noen opplever at de får abstinenser (kjipe bivirkninger) etter at de har brukt narkotika, noe som gjør at de bruker mer for å døyve
abstinensene.
> Noen har blitt avhengig av narkotikaen/alkoholen.
Om det er «mange» som prøver og fortsetter å ruse seg kan diskuteres. Du finner statistikk om ungdom og rus her.
Hvis dette er en skoleoppgave kan vi også anbefale våre sider veiledning til skoleoppgaver.