Tvangsinnlegelse av venn

Hei. Jeg lurte på hvem og hva man skal snakke med, om man vil få en venn tvangsinnlagt?
Stygt redd for at han vil komme til å dø av en overdose rimelig snart. Bruker alt av stoff, alkohol og piller. Kan dere hjelpe meg med infoen jeg trenger, nummer, hvem, hva?
På forhånd takk

Kvinne, 22 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du er bekymret for vennen din, og vi skal forsøke å redegjøre for lovverk og prosedyrer ang tvangsbehandling av rusavhengige slik at du kan vurdere hva som er best for deg å gjøre. Først litt generelt om tvang;
Det finnes ikke, pr i dag, noen gode studier som påviser effekt av tvangsbehandling for rusavhengige. Dette er hovedårsaken til at vi i Norge lar de etiske hensynene til enkeltindividets autonomi veie relativt tungt i debatten om bruk av tvang i rusomsorgen  (med unntak av gravide rusmiddelavhengige), noe som resulterer i at det skal veldig mye til å få en person lagt inn på tvang. Loven er åpen for at kommuner kan fatte vedtak om bruk av tvang for rusmiddelavhengige, men dette gjøres relativt sjeldent, og varigheten av behandlingen skal ikke overskride tre mnd. På bakgrunn av den kunnskap vi har om rusmiddelavhengighet tenker vi at dette ikke er tilstrekkelig med tid for å kunne gjennomgå noen annen form for behandling enn avrusning, og kanskje en kartlegging. Hvis den tvangsbehandlede ikke ønsker å fortsette behandling etter tre måneder er det i utgangspunktet lite å gjøre med det. Hvis du ønsker at kommunen skal vurdere om din venn bør tvangsinnlegges kan du melde bekymring hos lege eller NAV, eller få en pårørende til å gjøre det. Jmf loven om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m er kommunen pliktige å undersøke saken når pårørende melder bekymring:
§ 10-1. Kommunens plikt til å vurdere bruk av tvang etter melding fra pårørende
Kommunene skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak etter §§ 10-2 eller 10-3. Når saken er utredet, skal den pårørende ha tilbakemelding om dette.
En persons pårørende etter første ledd er den som er definert som pårørende i pasient- og brukerrettighetsloven § 1-3 bokstav b.