Takling av følelser med rus

Jeg har vært rusavhengig (Hasj, alkohol, kaffe, benzo m mer)siden 12 års alderen. De ganger jeg kutter ut ramler jeg tilbake. Tør ikke kontakte lege, hvor kan jeg få hjelp uten at det innebærer 12 trinns programmet?

Mann, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det finnes flere typer behandling enn 12-trinnsprogrammet. Både klinikker som er støttes av offentlige midler, og private klinikker, benytter 12-trinnsprogrammet i sitt behandlingsopplegg. Denne  informasjon kan du lese om på Fritt Sykehusvalg.
Utfordringen din blir at du ikke tør å kontakte lege. Vi lurer på om det er mulig at du kan forsøke å jobbe med dette, slik at du etterhvert tør dette. Husk at legen er godt vant med avhengighetsproblematikk, antageligvis er dette en av de tingene leger er oftest borti. Legen vil ikke dømme deg, men forsøke å få til et samarbeid der du kan få hjelp til å ta tak i ting og på sikt bli rusfri.
Hva slags tilbud som er best for deg, er ikke så lett å si med så lite informasjon. Men kort oppsummert kan behandling bestå av samtalebehandling hvor du bor hjemme, eller et opphold på en institusjon. Der får man mer tett oppfølging.  For eksempel har Oslo universitetsykehus et tilbud for unge under 26, avdeling ung. Men du trenger en henvisning fra legen din for å bli søkt inn på behandling.
Andre alternativer er Ut av tåka, som kan hjelpe deg med hasjavhengigheten. Dit trenger du ikke henvisning.
Når det benzodiazepiner, er det viktig at du trapper ned på disse. Dette gir mindre abstinenser og større sjanse for å klare å slutte. En nedtrappingsplan kan du lage sammen med legen din. Du kan også lese om nedtrapping her og her.
I Oslo finnes det mange selvhjelpsgrupper som man oppsøker uten noen henvisning fra det offentlige. Sjekk ut NA (Anonyme narkoman) og AA (Anonyme alkoholikere). Det er mange mennesker som har klart å kutte ut sin rus avhengighet ved å møte opp på disse samlingene. I Oslo-området foregår det møter hver dag, som regel en time på ettermiddagen. Sjekk hva de skriver på sine hjemmesider om seg selv, der får du også informasjon om tid og sted. Dit kan du komme uanmeldt.
Lykke til!