Straffbarhetsgrense svarende til 0,2 promille (mikromol per liter fullblod)

Bruk av Zopiklon (imovane) er grensen 0,030
Hva betyr det, Kommer en over grensen hvis en tar liten dose 3.75 mg ?
Hvor lenge skal en vente dersom en tar 7.5 mg for å komme under 0.030
Syntes dette var vanskelig å finne ut av … kan dere for klare det ?
takk 🙂

Mann, 50 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår det er det sånn at en konsentrasjon av Zopiklon på 0,030 mikromol pr liter blod tilsvarer en alkoholpåvirkning lik 0.2 promille. En konsentrasjon av zopiklon som er høyere enn 0.030 mikromol pr liter blod vil dermed overstige grensen for hva som er lovlig i trafikken. Akkurat hvor mye zopiklon man må ta for å overskride denne grensen kan nok variere litt fra person til person, men rent generelt sies det at hvis man inntar 5 mg zopiklon så er man under grensen på 0.030 mikromol etter 9-16 timer.  Hvis man inntar 10 mg bør man vente i 16 – 22 timer.
Hvis du får zopiklon utskrevet fra lege er det litt annerledes. Folkehelseinstituttet skriver følgende på sine sider:
«De faste konsentrasjongrensene gjelder ikke i tilfeller der påviste verdier skyldes inntak av potensielt trafikkfarlige legemidler som er foreskrevet av lege. En som jevnlig bruker samme dose av et bestemt legemiddel, vil etter en tid utvikle toleranse. Da er ulykkesrisikoen mindre enn hvis et legemiddel brukes bare sporadisk. Slik bruk må kunne dokumenteres av lege, og i slike saker vil en individuell sakkyndig vurdering være nødvendig for å kunne fastslå om føreren var påvirket og eventuell påvirkningsgrad. Det vil også bli vurdert om de påviste konsentrasjonene er forenlige med forskrivningen.
«
Hvis dette gjelder deg anbefaler vi at du tar en prat med legen din slik at du ikke behøver å gå rundt å bekymre deg.