Sobril: ta eller ikke ta – hvor farlig er den egentlig?

Hei. Har ei jente på 18 år som er sterkt plaget av panikkangst, dødsangst, busskrekk etc.
Ungdommen lever under stort press, og det kan nok være mange årsaker til at disse syptomene dukker opp. Hun har nå vært sterkt plaget den siste måneden og fikk aller nådigst utskrevet 25×10 mg, men beskjed om at dette var omtrent livsfarlig. Informasjonen spriker avhengig av hvem du spør, Overleger i psykiatri, Psykologspesialister, fatsleger etc. Dessverre er jo systemet slik at det kan ta en stund før man kommer i proffbehandling hos DPS etc. Hva skal man gjøre i venteperioden. Ha det helvete i konstante panikkatakks eller er disse midlene så pass at det går an å bruke når det kniper. Dosering, hvordan bruke og bivirkninger avhenger også tilsynelatende av hvem du spør. Alle vet at beste behandling er rutiner, bevegelse osv, men det er dessverre ikke alltid det lar seg gjøre. Hvis disse midlene er såpass farlige som enkelte leger vil ha det til ville de vel ikke vært solgt? Går det an å si noe generelt om hvor fort man blir avhengig, eller er dette også sterkt debatterbart

Mann, 50 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at det kan være frustrerende for dere å føle at dere ikke får noe godt svar på de spørsmålene dere har. Dessverre er det ikke lett å komme med en fasitløsning på hvor farlig Sobril er. Grunnen til det er at reaksjoner på Sobril kan variere veldig fra person til person, noe som gjør det  vanskelig å si noe generelt om hvor fort man kan bli avhengig.
Vi kan sammenlikne det med å drikke alkohol. Det er ikke mulig å vite på forhånd om en person vil bli avhengig, eller hvor lang tid det ev. tar å utvikle avhengighet, når h*n drikker for første gang. Men etterhvert kan vi kanskje se at det utvikler seg et drikkemønster. Noen drikker stadig oftere, og «finner på» unnskyldninger for å kunne drikke så ofte som mulig. Andre drikker kanskje litt i helgen og tenker ikke noe på alkohol ellers. Den første gruppen vil ha en økt risiko for å utvikle avhengighet, og denne avhengigheten kommer gjerne «snikende» slik at det kan være vanskelig å gjøre noe med det før det har gått nokså langt.
Slik kan også Sobril virke. Det er ikke sånn at datteren din blir avhengig av Sobril i det øyeblikket hun tar en tablett. Kanskje vil hun bare kjenne at Sobril tar bort det verste ubehaget slik at hun kommer seg gjennom angstanfallet uten at ubehaget blir alt for ille. Og så tenker hun ikke på Sobril igjen på lenge.I så fall er nok ikke bruk av Sobril noe særlig skadelig for henne.
Men, kanskje gjør Sobrilen at hun føler seg så mye bedre at hun vil fortsette  med å ta det. Og hvis hun fortsetter med å ta det vil hjernen bli «vant» til Sobrileffekten, noe som kan føre til at angsten blir enda verre enn det den var i utgangspunktet når hun ikke tar Sobril. Hun kan ende opp med å ubevisst lære seg at Sobril er løsningen på angst /ubehag, noe som igjen kan redusere effekt av kognitive tilnærminger i terapi. I så tilfelle kan bruk av Sobril være skadelig. Når det gjelder hvor avhengighetsskapende virkestoffet i Sobril er, så har en gruppe forskere klassifisert 10 virkestoffer etter deres potensiale for å skape avhengighet. De regner der alkohol som nr. 7 på listen, benzodiazepiner (feks Sobril) er nr. 8. Her er det kanskje verdt å nevne at nikotin klassifiseres som nr. 3 på listen!
Vi vet ikke om dere ble så mye klokere av dette, det er som sagt et vanskelig spørsmål å svare på. Det er ingen stor risiko forbundet med å bruke Sobril i korte perioder/ventetid hvis bruken er kontrollert og den følges opp. Det er viktig at medisinene ikke blir en flukt og/eller en kilde til rusopplevelser. Vi tenker at det er viktig at disse avgjørelsene blir tatt i samråd med lege, og at datteren din blir fulgt nøye opp underveis. Hele tiden. Lykke til!