Skoleoppgave om 3-4 av de farligste narkotiske stoffene

Hei! Jeg har en oppgave om å skrive om 3-4 av de farligste narkotiske stoffene og virkningene av dem på kroppen, både psykisk og fysisk, og lurte på om dere kunne gi et svar på dette. Jeg har prøvd og google det men får ikke noe relevant.
Takk på forhånd

Gutt, 13 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en veldig god oppgave. De som jobber med disse spørsmålene er ikke fullstendig enige seg i mellom om hva som er de farligste stoffene. Én undersøkelse rangerer heroin som det farligste, kokain som nummer to, såkalte «barbiturater» som nummer tre, og alkohol som nummer fire. Barbiturater er en type beroligende stoff som ikke er noe særlig i bruk nå lenger. Derfor er det kanskje ikke noe vits i å skrive om det.
Vi vil kanskje anbefale dere å skrive om heroin og kokain. I tillegg kan dere skrive om amfetamin, som også regnes som ganske farlig, og også er litt mer utbredt i Norge. En annen idé kan også være at dere sammenlikner med alkohol også, fordi det er et rusmiddel som er vanlig, og som de fleste kjenner til.
Lykke til med oppgaven.