Overdose

Hei.
Jeg har slitt med depresjon nå i ca 5-6 mnd. For en uke siden gikk jeg gjennom medisinskapet vårt for å finne paracet. Jeg fant noen tabeletter jeg aldri hadde sett før, så jeg googlet det og det viste seg for å være antidepprisive piller (Mirtazapin Bluefish)
Siden jeg selv er deprimert, og hadde en ganske «jævlig» dag, så tok jeg tre piller (Fordi jeg trodde det ville hjelpe)
Etter ca 1 time ble jeg utrolig svimmel, alt var uklart, og jeg klarte nesten ikke å stå oppreist. Det føltes ut som jeg var utrolig full på en måte. Jeg ble også ekstremt trett. Jeg var alene hjemme den dagen, så det var ingen som så meg slik. Jeg husker jeg sto å sjanglet på rommet mitt, og pluttselig ble alt helt svart.
Jeg våknet 16-17 timer senere. Jeg ble utrolig redd og ringte veninnen min, hun sa at jeg burde dra til legen, men det gjorde jeg aldri. Jeg har ikke fortalt det til noen bortsett fra hun ene venninna mi.
Hva var det som skjedde med kroppen min?
Kunne jeg ha dødd?
Hjelper ikke antidepprisive tabletter mot depresjon? Hva burde jeg gjøre videre?

Jente, 16 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Det du har opplevd, som høyst forståelig virker skremmende på deg, er klassiske bivirkninger ved bruk av dette medikamentet, og du har sannsynligvis tatt mye mer enn det som er en normaldose for et voksent menneske. Du kan lese mer om dette her. Alle som tar medikamenter de finner som ikke er tilskrevet brukeren risikerer å bli skadet, i verste fall kan det, som du selv nevner, ende med en alvorlig forgiftning, som i verste fall kan resultere med at brukeren dør. I ditt tilfelle har du kommet over den verste faren for dette. Du trenger ikke bekymre deg for ytterligere skade da dette virkestoffet  sannsynligvis ikke lenger er i kroppen din.
Antidepressive medisiner hjelper mot depresjoner, men skal en person behandles for denne lidelsen, må dette gjøres i samarbeid med en lege. Hensikten med dette er å finne den rette type medisin som virker best for den som søker hjelp, samt at de fleste antidepressive medikamenter bruker opp til 1 til 2 uker før de har optimal effekt. Hvis du selv tror at du lider av denne sykdommen, vil vi råde deg til å ta en prat med din fastlege. Fortell gjerne legen din om disse ubehagelige opplevelsene du hadde etter inntaket, mulig han vil rapportere dette til Statens Legemiddelverk.