Opiatavhengig

Hei igjen. Jeg hadde et sp.mål ang overgang fra kodein til Subutex. Jeg har hatt en lang sprekk på heroin og vil over på Subutex så fort som mulig. Selv om jeg går på kodein i overgangen mellom dette, er jeg jo abstinent. Siste dosen med heroin var søndag og nå er det natt til torsdag. De vanlige abstinensene er der, fryser, svetter. Søvnløshet, angst, uro osv. Jeg har kuttet heroin før uten nedtrapping og ble kjempe syk; klarte ikke spise, drikke, oppkast, diaré…. Full pakke. Så ille er det ikke m kodein, men abstinensene er der. Vil så gjerne begynne du Subutex, er redd jeg ikke vil klare å vente. Går kodein og du Subutex på de samme reseptorene i hjernen f.eks. Selv om jeg tok kodein for 7~8 siden, kan det gå eller er det for tidlig? Takk for svar
Kvinne fra Akershus
(Spørsmålet er anonymisert. Red.)

RUStelefonen svarer:
Vi kan egentlig bare svare deg generelt på dette, fordi det du skriver er litt uklart for oss. Du sier f.eks. «Selv om jeg tok kodein for 7~8 siden» 7-8 hva?
• Hvis du skal fra heroin og/eller kodein over på buprenorfin (Subutex), bør du vente til du er abstinent. Når det er gått 24 timer, er du nok temmelig sikker på å ikke bli akutt abstinent. Det virker som det er dette du lurer på (?)
• Motsatt, fra buprenorfin til kodein/heroin, blir det litt annerledes. Hvis du har buprenorfin i kroppen og tar kodein/heroin, for kort tid etter, vil du ikke bli abstinent, men kodein/heroin vil ikke virke slik den skal.
Vi anbefaler deg å kikke på denne artikkelen om opioider/opiater, der du finner informasjonen du trenger om blanding og overganger mellom ulike opioider/opiater.