Metadon og Alzheimer

En god venn av meg har fått forskrevet metadon i snart 10 år og fungerer stortsett bra med det. Men i den siste tiden virker det som om han er mer småfurten, mere småkranglete, misfornøyd og glemmer selv ting som ligger bare noen minutter tilbake i tid eller han gjorde samme dag. Dette skjer oftere og oftere.
Har prøvd å lese meg litt opp på nettet men finner ikke så mye – unntatt meget medisinske engelske forskningstekster…….æh…………
Kan metadon forsterke utviklingen av Alzheimer/demens? Eller bør man uansett regne med at medisinbruken kan føre til det? Følger fastleger dette opp? Hvordan kan man som pårørende prøve og ta opp et slikt tema med metadonbrukeren?

Kvinne, 56 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Før vi svarer deg er det viktig å understreke at vi er ikke en helsetjeneste, men en råd- veiledning- og informasjonstjeneste. Din venn er uansett ikke vår pasient, og vi skal derfor være meget forsiktige med å «diagnostisere» ham.
Det er en del forskning som antyder at utstrakt bruk av opioider/opiater over tid, kan føre til demensliknende tilstander. Dette betyr ikke at din venn har fått demens av metadon, at det er en kausal sammenheng mellom hans metadonbruk og hans atferd. Det er ikke sikkert han har demens i det hele tatt. Og hvis det nå skulle vise seg at hans atferd er et tegn på begynnende demens/Alzheimers, så er det ikke nødvendigvis forårsaket av metadonbruk.
Vi tenker at det beste er om de som behandler din venn snakker med ham om dette. de fleste som får substitusjonsbehandling i Norge, får det gjennom LAR  (legemiddelassistert rehabilitering). Han har trolig en ansvarsgruppe i LAR. Du kan spørre ham om det. Hvis han har det, kan dere ta kontakt med dem sammen og be om en undersøkelse. Hvis han ikke vil, kan du informere dem om hans symptomer, og de kan ta det opp med ham. Hvis han derimot ikke er i LAR, kan du spørre hvem som foreskriver, og dere kan ta den samme samtalen med vedkommende lege.