Livskrise

Si at jeg har 1-1,5 i promille. Hvor mange zobril kan man ta foer det blir farlig. Hvor mange 15 mg kan jeg ta uten senfølger på denne promillen? Veier 70 kg. Kan du ihvertfall svare på om jeg maa paa sykehus hvis jeg har tatt 150 mg sobril paa 1,5 promille?

Mann, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Hvor mange Sobril man kan ta i kombinasjon med alkohol før det blir farlig, kan vi ikke svare på. Dette er veldig individuelt, og avhenger ikke minst av din toleranse.
Det vi kan si er at det kan være svært risikabelt å kombinere Sobril og alkohol. Alkohol og Sobril kan forsterke hverandres dempende virkning. Både alkohol og benzodiazepiner brytes ned i leveren. Derfor vil disse stoffer nedbrytes saktere, noe som kan føre til en for høy konsentrasjon av medisinen i blodet. Som følge kan det oppstå bivirkninger som orienteringsproblemer, trøtthet og alvorlige pusteproblemer. Det kan også føre til koma og død.
Symptomer ved overdosering er sterkt individuelle og doseavhengige og kan variere fra døsighet, forvirring, ataksi og hypotensjon til respirasjonsdepresjon og koma.
Hvis du er usikker på om du har fått i deg for mye, kan du ringe 113 eller legevakt.  Du kan også ringe Giftinformasjonen for å høre hva de sier. Nummeret dit er 22591300, og de har døgnåpent.
Vi minner om at RUStelefonen ikke er en akuttjeneste. Det kan ta inntil en uke å få svar her.