Hvilke fagfolk kan gi råd til oss?

Hei!
Jeg har en mor i slutten av 50-årene som vi i familien ser at begynner å slite med alkoholproblemer. Hun har ikke vært slik før, og den tiltagende alkoholismen henger høyst sannsynlig sammen med andre bekymringer de siste årene, og kanskje også tidligere i livet. Vi har valgt ikke å konfrontere henne direkte med dette enda, men skulle gjerne hatt noen fagfolk å snakke litt grundigere med det om for å vite hva vi skal gjøre, og på hvilken måte. Vil gjerne gjøre dette ansikt til ansikt med noen som har tid til å lytte, ikke bare over en hjelpetelefon. Hvem burde vi snakke med? Burde vi bestille en time hos en helsesøster, lege e.l. ?
Mvh

Kvinne, 20 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det høres ut som en veldig fornuftig måte å tilnærme seg dette på. Hvis dere som er nærmeste familie går sammen og prater med noen fagfolk først, får dere et mye bedre grunnlag og utgangspunkt for en samtale med moren din (vi foretrekker å bruke ordet «samtale» heller enn «konfrontasjon»).
Det er også en god idé å snakke direkte med noen. Men for å få til det, kan det hende dere må gå via lege for henvisning. Ved sykehuset Innlandet (www.rus-ost.no ) har de tilbud til pårørende. For å få innpass der trenger dere sannsynligvis en henvisning fra fastlege. Som en begynnelse anbefaler vi dere å ringe til Veiledningssenteret for pårørende, distrikt øst-Norge. For generell hjelp til å kunne snakke med din mor om vanskelige ting, kan dere ha nytte av å snakke med et familievernkontor. Her finner dere informasjon om familievern i deres distrikt.