Bytte fra en rus behandling til en annen

Er kommet inn på en av Norges såkalte beste rusbehandling straks, men det er ikke helt rette plassen for meg. Hvor vanskelig er det å bytte? Trenger fokus på psykisk helse,og aktivisering, men her er det fokus på elevstyrt, og dele I grupper.. dette kjennes veldig feil ut for meg. Har klart meg rusfri I 6 år, men sprakk for ett år siden, og har ikke problemer med å være rusfri egentlig, men pga dårlig og minimalt med hjelp fra helsevesenet I psykiske problemer, valgte jeg å selvmedisinere istedenfor. . Ønsker videre behandling, men ikke denne type, og faren for å fortsette å være her jeg er nå, kan fort bli å gi opp..
Mvh jente som egentlig elsker livet som nykter

Kvinne, 27 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Når det gjelder bytte av behandlingssted kan du lese om reglene her. Imidlertid sies det ikke noe om hvordan reglene er om man ønsker å bytte midt i et behandlingsopplegg. Antageligvis må du stå på venteliste på det stedet du vil bytte til (om du får vedtatt rett til plass), men det kan jo være at de vurderer at du har rett til å komme foran i køen på grunn av omstendighetene.
Men dette er det nok ikke vi som best kan svare på. Vi tenker at du bør snakke med behandleren din på stedet du er på, ev. be om en samtale med legen din til stede. Det kan være greit å på forhånd tenke over hva slags sted og behandling du tenker kan være for deg. Det kan også være at du bør få hjelp under ROP-tjenestene. Du kan lese mer om dine rettigheter som pasient her.
Du kan også ringe Fritt sykehusvalg sin pasienttelefon, det kan være at de har mer informasjon om dette.
Føler du at du ikke får hjelpen du trenger i helsevesenet, bør du ta kontakt med pasientforeningen.