Bekymret for fremtida – fortvilet over kona sitt alkoholforbruk

Jeg tenkte å spørre dere om noe, fordi jeg er rådvill. Vi er en småbarnsfamilie, og jeg er fortvilet over kona sitt alkohollforbruk. Temaet er umulig å ta opp, det passer aldri for henne, dessuten vet jeg godt selv hvor irritert jeg blir. Siste to ukene har hun kun hatt to dager uten alkohol og vært full fire ganger. I uka er det gjerne 3 halvlitere øl på en kveld, hun tenker at da er det greit å kjøre om morgenen. Hverdagene fungerer helt fint, det som bekymrer meg, er at dette ikke er noe som skjer bare nå, forbruket øker år for år. Hun er bekymret og redd for mye, alt fra å fly eller kjøre i 90-sona til blåmerker eller flis i fingrene til barna, selv de mest bagatellmessige symptomer kan bekymre. Men alkoholen er hun ikke redd for, den gjelder visst ikke. Jeg er livredd for fremtiden, jeg har en ekkel følelse av vi lever med en tidsfrist.

Mann, 40 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Ut fra situasjonen du beskriver forstår vi godt at du er bekymret. Det høres ikke ut som at kona di har et sunt forhold til alkohol, og det er fullt forståelig at du er redd for at bruken hennes skal eskalere. Du skriver at det er vanskelig for dere å snakke om dette, hun sier at det ikke passer og du blir irritert. Likevel er det viktig at dere får til å snakke om dette. Problemet blir nok ikke mindre etterhvert, og for at dere skal klare å møte fremtiden sammen er det nødvendig at dere har en god dialog. Det kan være lurt å få hjelp til å komme i gang med å prate om dette som er et sårt og vanskelig tema for dere. Slik hjelp kan dere for eksempel få på et familievernkontor, eller hos en parterapeut.
Hvis du har lyst til å forsøke å snakke med henne uten innblanding fra andre kan det være greit å forberede seg til samtalen. Vi har samlet noen gode tips til slike vanskelige samtaler i denne artikkelen (artikkelen handler egentlig kommunikasjon om cannabisbruk, men mange av tipsene er anvendelige for alle typer kommunikasjon). Du kan finne andre relevante lenker på vår hjemmeside (for pårørende).