Alkoholmetabolitter i urin

Hei,
Jeg lurer på om det er sannsynlig at man vil kunne få postivit svar på urin EtG-prøve tatt mandag kl 14 etter å ha drukket 4 halvlitere øl (6 alkoholenheter) fredag ettermiddag/kveld, og 2 halvlitere øl (3 alkoholenheter) lørdag ettermiddag. Jeg veier 63 kilo.

Kvinne, 46 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Hvor lenge disse omdanningsproduktene av etanol (alkohol) kan påvises i urin avhenger av hvor mye etanol som er inntatt og kroppsvekt:
• Etter inntak av 0,25 g etanol per kg kroppsvekt (tilsvarer et inntak på ca. 1-2 alkoholenheter) kan de påvises i inntil 24 timer
• Etter inntak av 0,50 g etanol per kg kroppsvekt (tilsvarer et inntak på ca. 3-4 alkoholenheter) kan de påvises i inntil 48 timer
• Etter omfattende alkoholinntak kan de påvises i inntil 120 timer (5 døgn). Her kan du lese mer om slike tester.
Ut fra de generelle påvisningstidene du ser her, vil vi si at du er i grenseland for hvorvidt det vil påvises eller ikke.