Alkohol – ei oppgåva på skulen

Hei hei me har ei oppgåva på skulen der me skal ha ein presentasjon om rusmisbruk, og hjelpe tlfer og me lurte derfor på koleis dåke hjelpe barn og ungdom som har rusmisbruk i heimen sin! td. ei jente på 13 har ei mor so m er full i helgene gjømmer øl og brennevin og jenta vill ikkje ha ligge besøk i helgene. ho synest de svert ekelt når mora er full spesielt når ho sjanglar runt i den røde leiligheten. faren forlnot dei i 2005 og siden de har mora vore alkoholiker og ho har ei spøyte med narkotika så jenta har opservert kva kan ho gjøre med spøyta og seg sjølve og slit mase men seg sjølve hor har prøvd g tatt sitt eget liv 2. gonger og slit veldig

Jente, 13 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Når barn og ungdom som ikke har det bra hjemme tar kontakt med oss oppfordrer vi dem til å snakke med noen voksne de stoler på. Enten noen i familien eller andre voksne de har rundt seg som f.eks helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom. En lærer de har god kontakt med eller utekontakten er også gode alternativer. Grunnen til at vi ønsker at andre voksne blir involvert er at vi her på RUStelefonen ikke har noen mulighet til å hjelpe med noe annet enn å prate om problemet på chat eller telefon. For at den som tar kontakt skal få skikkelig hjelp må andre voksne få vite om problemene slik at de kan gjøre noe.
Det hender også at unge som er bekymret for en venn tar kontakt med oss. I de tilfellene råder vi også dem til å snakke med noen voksne om det de er bekymret for slik at det kan settes igang tiltak som hjelper den som har det vondt. Vi tenker at det er viktig at ingen går rundt og har det vondt og føler at de er helt alene. Det er kjempeviktig at de som sliter med noe får snakke med noen slik at de kan få hjelp, og ikke føler at de er alene i det vonde.