Redd for at gutten min på 17 går på rusmidler

Hei. Jeg er bekymret og er redd for at gutten min på 17 går på noen rusmidler. Han snakker aldri med oss selv om vi prøver, han blir alltid sur og irritert om vi prøver å ha en samtale. I det siste har han kommet hjem og sovner med engang, og i dag var han helt rød i øynene og blek og sovnet rett etter skolen. Jeg lurer på om det er lurt å få time hos lege for blodprøver eller om jeg burde være bekymret for at disse kan være noen av symptomer???

Kvinne, 42 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner godt at du er bekymret for gutten din, men utfra din beskrivelse er det vanskelig for oss å si om han bruker rusmidler eller ikke. Det å være smågretten ovenfor foreldre er ikke nødvendigvis noe tegn på rusmiddelbruk, mange tenåringer har denne typen atferd  i løsrivningsprosessen de går gjennom. At han er trett og blek kan være tegn på at han sover for lite, at kostholdet hans ikke er bra, eller kanskje han har pollenallergi?
Når det gjelder røde øyne; personer i aktiv cannabisrus kan få røde øyne. Men det høres ikke sannsynlig ut at han er ruset på det hvis han kommer rett hjem og legger seg til å sove. Det kan være mange andre årsaker til røde øyne,  f.eks pollenallergi, mye tid foran PC-skjerm og søvnmangel.
Hvis du ser at sønnen din ikke blir noe bedre utover våren kan det absolutt være lurt å få til en helsjekk hos lege. På denne siden kan du lese om virkninger og symptomer  ved cannabisbruk.