3 x 8 mg Suboxone – er dette farlig?
Jeg har tatt 3 stk subuxsone 8 mg og føler meg helt jævlig. Er dette farlig?

Mann, 45 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Subuxone inneholder Buprenorfin, som er et syntetisk opioid og har morfin-lignende effekt. Selv om det ikke er like stor sjanse for overdose ved bruk av bupreorfin som det er med andre opioider, kan det føre til overdose; for eksempel pusteproblemer og pustestans. Om du tar det sammen med andre rusmidler eller medikamenter, øker overdosesjansen. Grunnen til at Buprenorfin er forbundet med mindre overdoserisiko, er fordi den er en partiell agonist, det vil si  at den ikke gir full respons, selv ved høy konsentrasjon, på opioidreseptorene i hjernen.
Du sier du har inntatt 3 stk Subuxone på 8 milligram hver. Du sier ingenting om du er vant til opioider, eller om du står på Subuxone daglig. Mennesker som regelmessig tar opioider har en høyere toleranse enn de som ikke er vant til stoffene. 24 mg Subuxone er uansett en høy dose, og du bør oppsøke lege umiddelbart om du har fått i deg dette.
RUStelefonen er ikke et akutt tilbud. For akutt hjelp ring legevakt eler 113.