Ting man gjør høy, blir kjedelig edru?

Hvis jeg f.eks ser porno en god del når jeg er høy, kan det da bli noe jeg foretrekker å gjøre ruset på hasj? At jeg altså ikke gidder å se porno edru, fordi det blir ikke det samme? Finnes det sånne tilfeller?
Takk for svar. Mvh gutt 20

Mann, 20 år fra Sør-Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det finnes nok sånne tilfeller, ja. Rusmidler stimulerer belønningsystemet i hjernen og utløser dopamin. Dette gjør at man kan føle seg for eksempel glad, avslappet, forelsket, eller veldig engasjert. Rusmidler stimulerer også ulike deler av hjernen som har med sanser og virkelighetsoppfatninger å gjøre. Rusmidler gjør også at konsentrasjonen blir mindre kompleks, og at man henger seg opp i detaljer. Derfor har rusmidler innvirkning på hvordan vi opplever omgivelser. Det er ikke uvanlig å bli veldig fascinert av det man driver med, enten det er porno, musikk eller lignende, i hasjrus.
Så at du har funnet noe du har oppheng på i hasjrusen men som egentlig er ganske uinteressant i edru tilstand, er en helt vanlig reaksjon.