Skoleoppgave om utvikling i narkotikabruk blant ungdom

Hei!
Jeg holder på med en skoleoppgave om narkotika, utdypet ved ungdomsbruk. Jeg skal snakke om narkotika i forhold til ungdom og utviklingen av det. Er det mer vanlig nå enn før å bruke det blant ungdom? Hvordan har det utviklet seg?
Takk for svar.

Kvinne, 15 år fra Vest-Agder
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
RUStelefonen svarer:
Du lurer på om det er mer vanlig å bruke narkotika blant ungdom nå enn før. Det kommer jo an på hva du mener med før. For 2 år siden? 5 år? 10? Generelt kan man si at bruk av de vanligste typene narkotika har gått ned de siste 15-20 årene. Dette gjelder stoffer som cannabis og amfetamin. Men nye stoffer har kommet (syntetiske), og de fantes ikke i samme grad før. Dette er en ny utfordring man enn å ikke helt har sett hvordan vil gå.
Her finner du kilder:
• Du kan selv se på statistikk vedrørende ungdom og narkotika på sirus.no. Der vil du også kunne se hvordan utviklingen har vært.
• Et annet sted du kan finne informasjon er ungdata.no.
• KRIPOS har også narkotikastatistikk. Statistikken gir informasjon som belyser utviklingen innen illegal innførsel, omsetning og bruk av narkotika, legemidler og dopingpreparater.