Spørsmål ang langvarig bruk av div rusmiddler

Heisann,
Jeg ønsker å starte denne forklaringen så åpen som overhode mulig, samtidig har jeg ett ansvar/rettighet på anonymitet, så om det er enkelte deler av dette/disse spørsmålet(ene) dere trenger mer info om så ønsker jeg at dere gir meg beskjed, så skal jeg gjøre alt jeg kan for å gi dere innsikt i tingene.
First things first:
Person x, la oss kalle han X, 22 år, mann ca 80 kilo, har erfaring med følgende stoffer:
*Cannabis, Indica/Sativa/hybrid: moderat/fast bruk i 2-3år.
*Sobril 25mg, testet ca 2-3 ganger, 1. gangs bruk ca 3x25mg, 2.gangs bruk 125mg, 3. gangsbruk 75mg, 4. gangsbruk 50mg.
*Sopp/Spissfeilsopp, mellom 10-50 sopp, kan ikke gi en ca menge da jeg ikke husker hva som skjedde. brukt ca 5-7ganger.
Jeg ønsker å liste opp symptomer vi opplever i det daglige, med ett øsnke om at en fagperson kan analysere dette og gi oss en tilbakemld på hvilke konsekvenser vår fortsatte bruk av disse preparater/illegale rusmidler vil ha på vår vidre allmentilstand.
Person x har disse symtomene:
*Opplever til stadighet «deperasjonalisering», dvs følesen av at kroppen går på «automodus» når jeg er i lag med edru mennesker.
*opplever mye sykdom, dette går på forkjølse og influensa lignende symptomer. Dette kan forklares med at jeg jobber i barneskole/ungdomskole så kan tenke meg at de sykdommene som florer på en skole kan ha noe med dette å gjøre.
*Depresjoner, disse vil jeg kalle milde, altså at dagen føles kjip helt til jeg kan begynne på reisen hjem igjen.
Jeg opplever moderate problemer ved avenning av cannabis, dette går på angst, deperesjoner, apati, rastløshet, kjedsomhet og ender som oftest med mer bruk.
Jeg har også merket meg at mine rusvaner har endret seg etter hvert som forhold jeg har vært i har sluttet.
For å være ærlig så sitter jeg nå og er helt utslitt, jeg merker at rusinga slår hardt ut på meg om dagen og lurer samtidig på hvilke alternativer jeg har? har jeg f eks mulighet på en avrusningsklinikk? Dette ønsker jeg rett og slett for å komme meg ut av miljøet og kunne fokusere på meg selv en stund, og da faktisk ha energi til å gjøre noe med problemet.
Jeg avslutter her, mye å gjøre på jobb så får prøve å flytte fokus!
Ønsker deg/dere en flott dag
Hilsen
Sliten 22åring.

Mann, 22 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Du beskriver en rekke symptomer som du ønsker å få analysert av en fagperson. Vi som jobber i Rustelefonen er verken leger eller psykologer. Hvis du og/eller person x ønsker utredning/diagnostisering av en fagperson anbefaler vi å ta kontakt med (fast)lege (som har taushetsplikt).
Det vi kan si er at depresjon og dårlig immunforsvar ikke er uvanlige ved bruk av disse rusmidlene. Hvis du vil, kan du lese mer om virkninger av ulike rusmidler på vår side Fakta om rusmidler.
Du ønsker en tilbakemelding på hvilke konsekvenser det vil ha for din allmenntilstand hvis du fortsetter å bruke disse preparater/illegale rusmidler. Det er vanskelig for oss å si noe om hvilke konsekvenser det vil ha for deg, fordi det er store individuelle forskjeller. Når det gjelder depresjon og rusmidler, er det generelt slik at man kan føle seg bedre under selve rusen, men på lang sikt blir problemene ofte bare verre. Regelmessig bruk av for eksempel cannabis kan føre til depresjon.
Det er heller ikke uvanlig å oppleve problemene som du beskriver ved avvenning av cannabis. Dette kan gjøre det vanskelig å slutte, noe som du kanskje har opplevd. Hvis du vil lese mer om abstinenssymptomer og det å slutte med cannabis kan du ta en titt i hasjguiden.
Det virker som du ikke har det så bra og vi skjønner godt at du er utslitt. Vi synes at det er veldig bra at du har lyst til å gjøre noe med problemet. Det viktigste for å endre seg er kanskje at man er motivert. Du lurer på hvilke alternativer du har, og om du har mulighet til å få behandling på en avrusningsklinikk. Det har du nok. For å få behandling gjennom det offentlige trenger du henvisning fra (fast)lege eller ruskonsulent hos NAV. Du kan snakke med (fast)lege/ruskonsulent om hva slags behandling du kan tenke deg, sånn at dere kan finne et sted som passer for deg. Du finner oversikt over alle offentlige behandlingssteder og ventetider på Frittsykehusvalg.no (Velg sykdom/behandling: «Rus og avhengighet», Velg behandling: «Illegale rusmidler», Velg Region: «Helse Sør-Øst»). Du kan også ring pasientrådgiver telefonen på 800 41 004 (på hverdager mellom 8 og 15).
Lykke til!