Skoleoppgave – hvor mange ungdommer ruser seg, hvor mange dør?

Hei, har en skole oppgave og lurte derfor på om hvor mange ungdommer dør av rus hvert år? døde i 2014? og hvor mange ungdommer ruser seg ?

Kvinne, 17 år fra Nord-Trøndelag
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
RUStelefonen svarer:
I Norge er det omtrent 400 personer som dør av alkoholskader hvert år. Til sammenlikning er det rundt 250 som dør av narkotikabruk i året.
Vi pleier å regne ungdomsgruppa som de under 25 (15-24). Vi har ikke helt oversikt over hvor mange under 25 som dør av alkoholskader. Trolig er andelen temmelig liten, da det for de fleste tar en god del år før man blir så skadet at man dør av alkohol. Det er heller ikke den samme akutte risikoen for dødelig overdose på alkohol som det er på f.eks. GHB eller heroin.
Når det gjelder ungdom i alderen 15-24 og narkotika, er det mellom 25 og 30 personer som dør hvert år. Hovedandelen av disse dør enten av heroin eller GHB, eller en kombinasjon av flere stoffer (også alkohol), men hvor hovedårsaken er narkotika. Vi har ikke fått tallene for 2014 ennå, men i 2013 var det 28 ungdom, 21 gutter og 7 jenter, som døde.
Dere finner mer statistikk og informasjon om både alkohol og narkotika i rapporten Rusmidler i Norge 2014 (SIRUS). Se også på våre sider Veiledning til skoleoppgaver, der finner dere mange tidligere besvarelser og flere nyttige tips og artikler.