Skoleoppgave om opprinnelsen til rus, og hva rus gjør med hjernen?

Heisann, jeg har prøvemuntlig i samfunnsfag og skal legge frem temaet rus.
Jeg lurte på om dere viste noe om oprinnelsen til rus, og hva rus gjør med hjernen? takk for svar 🙂

Jente, 16 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du mener med opprinnelsen til rus. Mennesket har sannsynligvis ruset seg på ulike rusgivende planter og vekster i naturen i lang tid.
Vi tenker at dette blir veldig omfattende for deg, og tror det vil være enklere om du velger deg et rusmiddel å skrive om.
Når det gjelder hva rus gjør med hjernen, anbefaler vi deg å se på FHI sitt faktaark om rusmidler og hjernen.
Ellers bør du ta en titt på vår side Veiledning til Skoleoppgaver.
Lykke til med oppgaven!