Skolepoppgave om rus – kva kan ein gjere for å behandle «sjukdommen»

Heeey vi ska skrive ein stil om rusmisbruk og eg har leita rundt på nettet men eg finner ikkje noko skikkelig svar på korleis rus avhengige slutter og sant..
her er spørsmålet «kva kan ein gjere for å behandle sjukdommen» så lurte på om du kinne gji meg eit innblikk og littt svar . 😀

Mann, 15 år fra Sogn og Fjordane
(Tittelen er tilpasset innholdet i spørsmålet. Admin)
RUStelefonen svarer:
I utgangspunktet er det bare en måte å slutte med rusmidler på; man bestemmer seg for at man ikke lenger vil bruke rusmidler, også tar man det ikke mer. Selv om dette kan høres enkelt ut er det for mange en vanskelig prosess. Derfor finnes det en rekke hjelpetilbud som de kan benytte seg av. Men selv med masse hjelp krever det mye styrke og motivasjon fra den som skal slutte, det er jo ikke bare det å slutte som er vanskelig, men det å forsette å leve et liv uten rusmidler. Hva slags hjelp som trengs, og hvordan dette best kan gjøres er veldig individuelt. Det kommer også an på blant annet hvilke rusmidler man er avhengig av, hvor  lenge man har ruset seg og personlig motivasjon. Generelt og meget forenklet kan vi si at et behandlingsløp kan se omtrent slik ut:
1. Kontakte lege eller NAV som kan henvise til avrusing og behandling i spesialisthelsetjenesten.
2. Opphold på avrusingsinstitusjon.
3. Opphold på behandlingsinstitusjon.
4. Tilbakeføring til egen bolig med ettervern, f.eks i form av booppfølging og poliklinisk behandling.
På våre hjemmesider har vi en egen temaside med mange spørsmål og svar som handler om å slutte med rusmidler, der kan dere finne mange gode innspill til stilen deres. Dere kan også ta en titt på vår veiledning til skoleoppgaver. Dere kan også ta en titt på denne artikkelen om rusbehandling i Norge fra helsedirektoratet.