Marihuana og militæret

Hei, jeg lurte på en liten ting. Jeg svarte på seksjon 1 og kom inn til seksjon 2. Men på seksjon 1 svarte jeg at jeg aldri hadde prøvd marihuana (som jeg ikke hadde), men prøvde det for en måned siden og angrer. Har dette en innvirkning på militæret og en fare for at jeg ikke kommer inn? Hvor lenge ligger thc i blodet? Må jeg sende de en melding at jeg har gjort det? Hva burde jeg gjøre, holde det hemmelig eller være åpen og si det til militæret? P.s har heller ikke lyst at foreldrene mine skal finne ut av det.

Mann, 18 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Slik vi forstår deg har du røyket hasj en gang for en måned siden. Så lenge det kun var den ene gangen vil ikke det være mulig å spore i hverken blod eller urin hos deg nå. Enkeltinntak av cannabis kan påvises i blodet i ca 12 timer, og i urinen opp til en uke.
Du lurer på hva du skal gjøre nå. Vi kan ikke svare deg på det, men vi kan fortelle deg det vi vet om forsvaret og cannabis. Forsvaret har nulltoleranse for narkotika. Men de får bare vite om dette hvis du forteller dem det. Hvis du forteller at du har prøvd cannabis en gang vil du ikke få avtjene verneplikten din nå. Du kan søke på nytt etterhvert, men da må du i mellomtiden være tilknyttet et urinprøveprogram (ring 03003 for mer informasjon).