Kontakte en som eksprimenterer med kokain?

Hei. Her om dagen var jeg vitne til at en gutt jeg vet bor her i nabolaget, kjøpte narkotika av en dealer. Cirka to minutter senere ser noen venner av meg at han sniffer kokain. Det blir da åpenlyst for meg at denne gutten ikke har det så bra, jeg vet at han bor i en kommunal bolig 100 meter unna meg. For meg er det umulig å leve med, jeg føler et sterkt behov for å hjelpe, hvordan skal jeg gjøre dette på en mest skånsom måte?

Mann, 18 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Du sier ikke noe om du kjenner denne gutten, bare at du bor i samme nabolag som han. Du sier heller ikke noe om hvor gammel han er. Vi er også usikre på hva du tenker du kan gjøre for å hjelpe han. Om du kjenner han, kan du kanskje snakke med han og fortelle at du bekymrer deg for han. Ut over det, kan du være en venn, finne på rusfrie ting med han, tilby å følge han til avtaler med lege og å oppmuntre han til å søke hjelp.
Om du ikke kjenner han, blir det en annen sak. Om du går bort til en ukjent person som ruser seg og sier at du er bekymret for han eller at han bør slutte å ruse seg, er det vanskelig å si hvordan personen kan reagere. Det er helt umulig for oss å si hvordan det vil ende, og derfor er det vanskelig for oss å anbefale fra eller til. Men at det er særlig effektivt i forhold til hans rusbruk, tviler vi på.
Hvis han bor i kommunal leilighet, er det sannsynlig at han har kontakt med hjelpeapparatet. Om han har et rusproblem, er det  det offentlige hjelpeapparatet som skal hjelpe han med problemet sitt. Familie og venner kan bistå med å vise omsorg og støtte opp under et rusfritt liv. Ukjente kan hjelpe og støtte ved å vise respekt og behandle vedkommende som et vanlig menneske. Slå av en prat med han neste gang du ser han?