Kokain

Hei igjen! Jeg refererer til mitt siste spørsmål jeg fikk svar av. Søkenummer: 1304058
Jeg vet at det er stor forskjell på 1 gram og 25mg (var bare 2 store eksempler) Dere svarte med at det er stor fare for hjerneblødning og hjeteinfarkt, i verste fall med dødelig utfall OM jeg sniffer et helt gram. du kan jo få mange «strimler» for et gram, minst 10-12 . hvor mye mg er det i hver sånn strimle? Er det under 25 mg? Og å ta 2 sånne strimler kan umulig gi like stor sjangse for hjerneblødning som 1 helt gram…? Men er det farlig for meg å ta vist jeg ikke har prøvd et mildere stoff før? Kan det hende at jeg ikke får noe rus første gang? Og er kokain oppskrytt?
Også lurte jeg bare om dere som jobber her, om dere har egne erfaringer med rus siden dere svarer så bra og utfyllende på spørsmål her? Har dere selv drevet med det? Takk på forhånd!

Kvinne, 16 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Hvor mange mg kokain er det i en «strimle» hvis jeg lager 10 «strimler» av i gram?
Et milligram er lik en tusendel av et gram, dvs at det er 1000 mg i et gram. Hvis du skal regne ut hvor mange mg det blir i hver «strimle» hvis du har et gram må du ta 1000 miligram / antall «strimler», f.eks 10 = 100 mg. Hvis du skal lage 20 «strimler» av et gram blir regnestykket 1000 mg/20 «strimler» = 50 mg pr «strimle».
Hvor stor sjanse for hjerneblødning?
Risikoen for hjerneblødning og/eller hjerteinfarkt øker i takt med mengde kokain som brukes. Jo mer du tar jo større blir risikoen. Dermed er risikoen større hvis du tar et gram enn hvis du tar 25 mg. Dette betyr likevel ikke at det er risikofritt og ta 25 mg. I mange tilfeller hvor mennesker får alvorlige komplikasjoner ved kokainbruk er det fordi de hadde en liten svakhet ved sin helse som de ikke var klar over fra før. I tillegg kan du aldri vite helt sikkert hva som er i stoffet du sniffer, eller hvor sterkt det er. Kokain som er lite utblandet vil gi mye sterkere effekt enn kokain som er veldig ublandet. Dermed vet du egentlig ikke hvor mye ren kokain du får i deg selv om mengden pulver er 25 mg. Det kan også hende at det du tror er kokain viser seg å være noe helt annet, eller er utblandet med andre skadelige stoffer. Det er derfor vi sier at det alltid er risiko forbundet med å prøve rusmidler.
Er det farlig for meg siden jeg ikke har prøvd noe mildere stoff før?
Vi kan bare henvise til forrige spørsmål, det er helt umulig å på forhånd kunne si noe om hvor stor risiko det er for deg å prøve kokain. Uavhengig av om du har prøvd andre stoffer før eller ikke.
Kan det hende jeg ikke får noen virkning? Og er kokain oppskrytt?
Dette er også spørsmål som er vanskelig å svare på fordi virkningen kan variere veldig, både fra gang til gang og fra person til person. Noen kan føle seg oppstemte og energiske, andre kan få angst og bli aggressive. Det er ikke  mulig å vite hvordan du vil reagere. Selv om mange synes det er godt å ruse seg  på kokain er ikke det noen garanti for at du vil like det.
Til slutt, vi som jobber her på RUStelefonen har ikke mulighet til å gi personlige opplysninger om oss selv eller vår bakgrunn. Det vil bryte med prinsippet om full anonymitet begge veier. Men takk for at du finner svarene våre bra og utfyllende, det er hyggelig å høre!